30 vårdcentraler öppnar för drop in-vaccination på onsdag

Publicerad: 2022-03-14 Senast ändrad:

30 vårdcentraler och alla vaccinationscentraler har onsdagen den 16 mars öppet för drop in-vaccination i Halland. Drop in-dagen är en del av Region Halland satsning under den nationella vaccinationsveckan, för att nå ut med erbjudandet om vaccination mot covid-19 till så många som möjligt. Utöver drop in-dagen besöker vaccinationsbussen samtliga halländska kommuner under veckan.

Vi vill under denna vecka passa på att både uppmärksamma och tillgängliggöra vaccinet ytterligare för de som ännu inte hunnit vaccinera sig fullt ut, säger Bibi Estev, chef för uppdrag Pandemi, Region Halland.

Vi har fortsatt en samhällsspridning av covid-19 och den som är ovaccinerad löper en ökad risk för svår sjukdom även framöver. När restriktionerna för att minska smittspridning upphört är vaccinet det viktigaste verktyget som vi har mot covid-19, säger Maria Löfgren, smittskyddsläkare i Halland. Och för dem som tagit första doserna är det också viktigt att ta påfyllnadsdosen för att bibehålla ett bra skydd.

Under drop in-dagen och vid vaccinationsbussen erbjuds vaccin från Pfizer och Moderna.

På Region Hallands webbplats finns alla vårdcentraler och deras öppettider listade. Där finns också vaccinationscentralernas öppettider och vaccinationsbussens rutt.

Kontakt:
Anna Carlsson, kommunikatör
E-post: Anna.i.carlsson@regionhalland.se
Tel. 0768-83 72 42

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.