Bokningen för covidvaccination stänger snart för 12–17-åringarna

Publicerad: 2022-10-05 Senast ändrad:

Efter den 10 oktober går det inte längre att boka vaccination mot covid-19 för 12–17-åringar i Halland. 12–17-åringar har hittills rekommenderats två doser vaccin mot covid-19, med minst tre veckor mellan doserna. För att hinna få två doser innan rekommendationen försvinner den 1 november, behöver första vaccinationsdosen tas senast den 10 oktober.

I fredags meddelade Folkhälsomyndigheten att den allmänna rekommendationen för 12-17-åringar upphör efter den 31 oktober. Anledningen är den mycket låga risken för allvarlig sjukdom och död i covid-19 hos barn och unga.

Beslutet innebär att från och med den 1 november 2022 är det endast barn i särskilda grupper med ökad känslighet för covid-19 som rekommenderas och därmed erbjuds vaccination mot covid-19. Det handlar om personer inom grupper som bedöms vara mer känsliga för luftvägsinfektioner generellt, eller har påtagligt nedsatt immunförsvar. Dessa grupper definieras av Svenska Barnläkarföreningen. Barn som berörs i dessa grupper uppmanas prata med sin behandlande läkare om vaccinationen.

Kontaktperson:

Anna Carlsson
E-post: Anna.I.Carlsson@regionhalland.se

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.