De får årets kritikstöd för författare

För femte året i rad har författare i Halland haft möjlighet att söka stöd för att få en professionell, kritisk läsning av sina verk. Nu är urvalet gjort och årets kritikstöd går till författarna Karin Holtsung Samsonowitz och Alex Bennheden.

Publicerad: 2022-11-07 Senast ändrad:

Vinterbadaren (2022) är Karin Holtsung Samsonowitz andra roman. Boken utspelar sig i ett kustlandskap och handlar om en kvinna som dras till vattnet och kalla bad samtidigt som en livsomvälvande förändring står vid dörren och tvingar henne att uppbåda en stor inre styrka.

Karin Holtsung Samsonowitz är bosatt i Onsala i Kungsbacka kommun, där hon också växte upp. Hon är leg tandläkare och kyrkomusiker. För ett antal år sedan började hon skriva, vilket resulterade i flera bokmanuskript. Karins debutroman Kasta första stenen gavs ut 2021 på Ekström & Garay förlag, Vinterbadaren är utgiven på samma förlag.

Ladan brann och morsan dansade till Ricky Martin (2021) är Alex Bennhedens romandebut. Boken utspelar sig i en liten sommarstad vid havet på 80- och 90-talen och skildrar övergången från att vara tonåring till att plötsligt, på grund av vissa händelser, tvingas bli vuxen. I bokens centrum finns tre vänner som drar omkring i den lilla staden en av de somrar då fotbolls-VM spelas och Sverige inte är med.

Alex Bennheden är uppvuxen i Falkenberg och är idag bosatt en bit utanför staden, på landsbygden. Han drev tidigare tillsammans med sin familj, restaurangen Källaren Laxen i centrala Falkenberg. Han har varit verksam i radio och är en ofta anlitad konferencier. Tidigare bokpublikationer är Stregen, Klobban & Körva-Laila – och andra Falkenbergska smeknamn skriven tillsammans med Jacob Bennheden samt två böcker där Alex krönikor, publicerade i Falkenbergsposten, finns samlade. Romanen Ladan brann och morsan dansade till Ricky Martin är utgiven på det Halmstadbaserade Tekannan förlag.

Förnyat koncept med kritikredaktion och författarframträdanden

Region Hallands kritikstöd har ett nytt upplägg och sker i år i samarbete med Kritikredaktionen på Varbergs bibliotek. Under redaktörskap av Kritiklabbet och poeten, översättaren och kritikern Magnus William-Olsson ska tre skribenter från Varbergs kritikredaktion skriva varsin text om de två verk som tilldelats årets kritikstöd. Texterna publiceras i en skrift och i samband med releasefesten, som är planerad till mars–april i vår, blir det författarframträdanden med årets mottagare av Kritikstödet, Karin Holtsung Samsonowitz och Alex Bennheden.

Kritikredaktionen på Varbergs bibliotek

Kritikredaktionen på Varbergs bibliotek är ett pilotprojekt och det första i sitt slag i landet. Kritikstödet och etablerandet av en kritikredaktion på Varbergs bibliotek syftar till att möta ett behov som det förändrade medielandskapet gett upphov till. Parallellt med att kritikens utrymme i dagspressen minskat har det även dragits in på det redaktionella arbete som gör att en text synas av många ögon för att bli så bra som möjligt. Att kritiken också alltmer har flyttat ut på sociala medier i form av bokbloggar och instagramkonton, har gett upphov till varierad kvalité då det redaktionella arbetet i dessa fall oftast uteblir. Bibliotekarier har på ett eller annat sätt alltid bedrivit kritik men får genom denna satsning prova på att tillsammans bedriva ett kritiskt tänkande och skrivande under redaktionellt arbete.

Läs mer om kritikstödet för författare

Läs texter publicerade av Kritikredaktionen på Varbergs bibliotek

Christina Kall, litteraturutvecklare, Kultur i Halland