Din berättelse kan bli film

Vill du berätta en historia som inte finns att se som film idag? Saknas din röst? Nu efterlyser Kultur i Halland – Film nya berättelser för film. Kanske är det just din berättelse som väljs ut!

Publicerad: 2022-09-14 Senast ändrad:

Kollage med bilder från filminspelning.

Berättelsen kan vara allt från en kort idé till ett färdigt manus. Filmen ska bli högst 15 minuter lång och alla genrer är tillåtna, det vill säga fiktion, hybrid eller dokumentär. Du behöver inte ha tidigare erfarenhet av att skriva för film, men du kan ha det. För att ansöka ska du vara 18 år och folkbokförd i Halland.

–Vi söker nya röster och vill gärna ha en mångfald av sökande. Alla som vill berätta något som kan bli film är intressanta för oss. I våras sökte vi producenter till satsningen, med eller utan erfarenhet, och nu är det klart: Uppdraget att göra film av två berättelser går till Mattias Dimfeldt och Rebecca Sellergren, berättar Anna Öst, projektledare för Nya berättelser för film.

Två producenter ska göra berättelser till film

Som filmproducenter ska Mattias Dimfeldt och Rebecca Sellergren förvalta varsin berättelse och göra den till film genom förproduktion, inspelning, efterproduktion och distribution, med de förändringar eller den utveckling av idén som de anser nödvändiga.

–Det känns såklart fantastiskt roligt och hedrande att bli utvald till att få producera en halländsk film, säger Mattias Dimfeldt. Lyxigt att få välja mellan olika berättelser. Nu när jag fått möjligheten vill jag producera en riktigt vass kortfilm. Jag producerar till vardags företagsfilm och har även producerat novellfilm och dokumentärfilm som vi spelat in i Halland. Långfilmen Fröken Julie som spelades in i Laholm och Halmstad vann pris på Burbanks internationella filmfestival i LA för bästa utländska långfilm.

De två producenterna i satsningen får också stöttning i sin roll i form av mentorskap och handledning från erfarna producenter.

–Jag ser verkligen fram emot att vara producent för Nya berättelser, säger Rebecca Sellergren. För mig är det lite av en nygammal roll då jag har nosat på producentrollen tidigare i och med min inblandning i Dramalogen, Halmstad. Där är vi alla kulturutövare och i den rollen måste man göra allt möjligt för att saker och ting ska bli av. Det ska bli spännande att se hur väl mina tidigare erfarenheter kan komma till nytta i detta projekt men också väldigt roligt att få lära sig mycket nytt i en kreativ process.

En nationell satsning på nya röster

Producenterna söker finansiering till filmerna inom satsningen, som ingår i Svenska Filminstitutets krisstöd Talent to Watch – Nya röster och genomförs i samverkan med Regionsamverkan Sydsverige av Region Halland, Kultur i Halland – Film.

Ansök med din berättelse

Efterlysningen av nya berättelser är öppen till den 15 oktober. Producenterna är med och gör urvalet, genom att välja varsin berättelse att göra film av, efter att en jury först sållat fram sex möjliga kandidater bland de berättelser som skickas in.

Läs mer om efterlysningen av nya berättelser och ansök på Region Hallands webbplats

För mer information, kontakta gärna:

Anna Öst, projektledare.
E-post: anna.ost@regionhalland.se
Telefon: 070 – 377 59 71

Anna Eriksson, filmutvecklare.
E-post: anna.k.eriksson@regionhalland.se

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.