Drop in-vaccination på vaccinationscentraler

Vaccinationen med höstdos mot covid-19 har varit i gång sedan förra veckan på vaccinationscentraler och utvalda vårdcentraler i Halland – nu öppnar vaccinationscentralerna upp för drop in-vaccination.

Publicerad: 2022-09-06 Senast ändrad:

1 september startade vaccinationen med höstens påfyllnadsdos för rekommenderade grupper och hittills har drygt 11 000 personer vaccinerats. Igår öppnade möjligheten för vaccination även för personer över 18 år som inte rekommenderas en höstdos men som ändå önskar en. Imorgon den 7 september öppnar möjligheten till drop in-vaccination på vaccinationscentralerna i Kungsbacka, Varberg och Halmstad.

– Vi vill göra det enkelt att vaccinera sig med höstdosen genom att erbjuda drop in, som ett komplement till tidsbokningen. Vi kommer ha två köer som tidigare, en för tidsbokad vaccination och en kö för drop in. Vi hoppas att så många som möjligt som rekommenderas vaccination, vaccinerar sig för att få ett bra skydd mot svår sjukdom, säger Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland.

Uppdaterat vaccin
I mitten av september levereras ett nytt uppdaterat vaccin mot covid-19 till Halland. Det nya vaccinet är uppdaterat med den omikronvariant som var först ut när omikron kom till Sverige. Vaccinationscentraler och vaccinerande vårdcentraler går så snart det är möjligt över till det nya vaccinet.

– Det viktigaste är att vaccinera sig om man rekommenderas vaccination – vänta inte! De nuvarande vaccinen ger i stort sett lika bra skydd mot svår sjukdom och död i covid-19 som det nya kommer att göra. Vår förhoppning är att de uppdaterade vaccinen ska ge ett något längre skydd och bättre effekt på smittspridningen i samhället men för individen är de nuvarande och det nya vaccinet likvärdigt, säger Sandra Samuelsson, biträdande smittskyddsläkare vid Region Halland.

De nya uppdaterade vaccinen är enbart godkända för påfyllandsdos, inte som grundvaccination (dos 1 och dos 2).

På regionhalland.se/drop-in-vaccination-mot-covid-19 finns platser och öppettider för drop in-vaccination.

För intervjuer kontakta:
Bibi Estev, områdeschef för pandemiuppdrag, vid Region Halland.

Lotta Tarenius, kommunikationsstrateg, Region Halland.

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.