Ett fall av apkoppor konstaterat i Halland

Publicerad: 2022-06-14 Senast ändrad:

Ett första fall av apkoppor har i dag konstaterats i Halland. Personen är smittad utomlands och är inte inlagd på sjukhus.

Smittspårning pågår, men det finns i nuläget inget som talar för någonspridning kring detta fall. Det är på Folkhälsomyndighetens laboratorium som analysen sker och i dag kom beskedet om att ett fall hittats i Halland.

– Vi hade förväntat oss att det skulle komma fall förr eller senare, så det var inte helt oväntat, säger smittskyddsläkare Maria Ryberg Mo.

Av sekretesskäl kommer inga fler detaljer kring fallet att ges.

Läs mer om apkoppor på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.

Kommunikationsdirektör

Johanna Wiechel-Steier