Förkortad arbetstid för flera nattarbetande yrkesgrupper

Publicerad: 2022-02-08 Senast ändrad:

Nu tas beslut om ettlokalt kollektivavtal med fackförbundet Kommunal som ger nattarbetande undersköterskor, skötare, barnsköterskor och vårdbiträden förkortad arbetstid. Ã…tgärden gäller dem som arbetar ständig natt och innebär att arbetsveckan förkortas från 34 till 32 timmar.

Nattarbete är mer svårrekryterat än andra områden och arbetstidsförkortningen för de nu aktuella grupperna är därför en bra åtgärd. Den här förändringen skapar goda bemanningsförutsättningar framåt och linjerar med behovet att behålla och attrahera arbetskraft i Region Halland, säger regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson.

Beslutetfattades efter dialog mellan Region Halland som arbetsgivare och Kommunals regionala sektioner i länet och förändringenförväntas träda i kraft under årets andra kvartal:

Det har varit goda och konstruktiva dialoger. Vi känner att man lyssnat på oss och tror att våra medlemmar kommer att uppskatta detta, säger Charlotte Karlsson som är ordförande på Kommunals sektion Halmstad.

Det här är en välkommen satsning som gynnar nattarbetande yrkesgrupper i regionen. Vi är väldigt nöjda med utfallet, betonar Görel Stoltz ordförande på Kommunal, sektion Varberg.

Sedan tidigare har sjuksköterskor, biomedicinska analytiker och barnmorskor som jobbar ständig natt inom heldygnsvården en minskning av veckoarbetstiden.

Kontaktperson:
Regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson, tel 070-325 42 15

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.

Kommunikationsdirektör

Johanna Wiechel-Steier