Hon blir ny förvaltningschef för Närsjukvården Halland

Publicerad: 2022-04-06 Senast ändrad:

Emma Pihl började på Region Halland som nyutexaminerad sjuksköterska och lämnade 23 år senare som tillförordnad hälso- och sjukvårdsdirektör. Nu kommer hon tillbaka som förvaltningschef för Närsjukvården Halland.

Jag är stolt över att få arbeta i en region där den resan är möjlig. Att utvecklas på jobbet har alltid varit en grundförutsättning för mig och vi måste ge alla som vill den chansen.

Emma Pihl var 20 år gammal när hon klev in genom dörrarna på länssjukhuset i Halmstad för ett sommarvikariat på infektionskliniken 1993. Det dröjde inte många år förrän hon fick sin första chefsroll och därefter följde nya utmaningar och utvecklande roller i organisationen. Parallellt studerade hon och tog en doktorsgrad (PhD) i omvårdnad. Hon kommer närmast från tjänsten som socialchef i Lomma kommun och återvänder nu till Region Halland i en ny roll.

Det känns som att jag täckte in mycket under min 23 år på regionen. Men jag har aldrig arbetat i närsjukvården, mer än med utvecklingsuppdrag som vårdvalet. Det känns jättespännande och roligt, säger Emma som brinner för god och nära vård.

Det är en av de viktigaste framtidsfrågorna för hela kommun- och regionsverige. Den andra är kompetensförsörjningen, säger Emma Pihl, som ser sin egen roll tydligt i den frågan.

En viktig uppgift för en chef är att säkra återväxt i verksamheten. Att ta vara på engagemang och skapa förutsättningar för medarbetare att växa och utvecklas. Det kommer att bli ännu viktigare framåt. Hade den möjligheten inte funnits i Region Halland hade jag inte blivit kvar så länge. Och det är samma möjlighet som jag vill ge andra, säger hon.

Från Region Halland beskrivs hur valet föll på Emma Pihl i en kompetenstät rekrytering.
Vi har haft väldigt starka kandidater för den här tjänsten. Emma Pihl har en bred och djup erfarenhet av såväl omvårdnads- som hälso- och sjukvårdsfrågor. Vi är övertygade om att hon kommer att tillföra mycket i den här rollen, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Martin Engström.

Det här är en stark rekrytering för framtiden. Vi är glada över att få välkomna Emma Pihl tillbaka till Region Halland, säger regionstyrelsens ordförande, Mikaela Waltersson (M).

Emma Pihl tillträder tjänsten som förvaltningschef för Närsjukvården Halland den 1 augusti

För intervjuer kontakta Charlotta Tarenius, tel: 073-867 30 38

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.