Ingen möjlighet att lämna in prov för covid-19 i helgen i Halland

Publicerad: 2022-01-21 Senast ändrad:

Stor smittspridning och rekordmånga provtagningar har fått sena provsvar de senaste veckorna i Halland. När nu över 10 000 personer väntar på svar behöver regionen prioritera att dessa provsvar kommer ut. Under helgen den 22-23 januari kommer därför inga test kunna hämtas eller lämnas i Halland.

– Det är tråkigt men nödvändigt för att alla de personer som redan provtagit sig ska få sina provsvar. Den analyskapacitet vi har fått på externa labb från Folkhälsomyndigheten har inte räckt. På måndag planerar vi ha öppet självprovtagningen igen som vanligt säger Karin Hesselgard, förvaltningschef för Närsjukvården Region Halland och ansvarig för självprovtagningen.

Nu ska färre provta sig vid symtom

Folkhälsomyndigheten kommer igår med nya provtagningsrekommendationer. Nu är det bara de som behöver vara fysiskt på sin arbetsplats och elever i grundskola och gymnasium som ska prova sig när de blir förkylda eller får andra symtom på covid-19.

Övriga som jobbar hemma eller inte jobbar allt ska stanna hemma vid symtom och vara hemma i minst 5 dagar, vara feberfria i minst två dagar och må bra innan man träffar andra. Det gäller även dem som väntar på provsvar.

– Nu är det avgörande att alla i Halland följer dessa rekommendationer för att vi ska kunna erbjuda en provtagning till dem som ska prova sig vid symtom och för att de ska få provsvar inom rimlig tid. Genom att de som fysiskt måste vara på arbetet kan testa sig och få provsvar snabbt kan vi säkra att viktiga delar i vårt samhälle fortsatt kan fungera, såsom vård och barnomsorg, säger Maria Löfgren, biträdande smittskyddsläkare.

Som alltid är det viktigt att man hämtar endast ett test per person som har symtom och enligt rekommendationerna ska testa sig, aldrig fler. Inga symtomfria ska provta sig.

Självprovtagning på 50 platser

I Halland är det en mycket hög tillgänglighet till Självprovtagning covid-19. På cirka 50 platser vardagar och på en plats per kommun varje helg kan testa hämtas och lämnas.

Förra veckan var det 30 055 provtagningar som genomfördes i Halland, cirka 23 500 av dem var från självprovtagningen. 1011 procent av dem är invånare från andra regioner.

Mikrobiologin, regionens eget laboratorium, analyserar både alla prover från patienter och vården och del av självprovtagningens prover. Resten skickas till ett externt laboratorium som regionen har fått tilldelat sig via Folkhälsomyndighetens avtal.

– Vi hade önskat att vi kunde få tillgång till ännu mer analyskapacitet än vad vi fick. Men det gick inte och proverna fortsätter komma i samma takt. Därför behöver vi bemöta att få ett provsvar till dem som redan har provtagit sig. Personalen på labb har gjort en fantastisk insats och jobbat mycket övertid men det räcker ändå inte. Våra kylar är fulla av prover som väntar på analys, säger Arne Kötz, chef på Mikrobiologen i Halmstad.

Proverna analyseras i ordning utifrån när de kommit in. Det kan ändå bli olika svarstider eftersom det är flera laboratorier som svarar ut proverna. Just nu är snittsvarstiden 3-4 dygn men många får vänta längre. Från nästa vecka får Region Halland skicka lite fler prover till det externa laboratoriet men det kommer dröja en tid till innan man är i kapp och alla provsvar kan skickas ut inom de utlovade tre dygnen.

– Har man inte fått provsvar så får man ändå gå tillbaka till jobb och skola när man varit hemma i minst 5 dagar, mår bra och varit feberfri i minst 2 dagar, säger Maria Löfgren, biträdande smittskyddsläkare.

För mer information och kontakt med:

Karin Hesselgard, chef närsjukvården och ansvarig för Självprovtagning covid-19 eller, vid smittskyddsfrågor, Maria Löfgren, biträdande smittskyddsläkare, kontakta:

Charlotte Tavelin, kommunikationsstrateg, tfn 0702-15 17 55 eller charlotte.tavelin@regionhalland.se

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.