Klart med ny regiondirektör till Region Halland

Krister Björkegren blir ny regiondirektör i Halland. Han har en bred erfarenhet av ledarskap inom regional utveckling och hälso- och sjukvård. Han kommer närmast från tjänsten som regiondirektör i Östergötland.

Publicerad: 2023-03-28 Senast ändrad:

På tisdagsmorgonen togs beslutet av regionstyrelsens arbetsutskott att Krister Björkegren blir Region Hallands näste regiondirektör. I dag är han regiondirektör i Region Östergötland och innan dess hade han samma position i Kalmar. Han går därför in i en roll som inte är främmande.

− Region Halland har en lång tradition av att driva utvecklingsfrågor framgångsrikt tillsammans med andra aktörer, vilket för mig är högintressant. Att som region vara tillräckligt stor för att kunna påverka och ändå lagom stor för att dra nytta av den gemensamma kraften i olika samarbeten tror jag är en framgångsfaktor för Halland.

Krister Björkegren är civilekonom i grunden och har både arbetat som regiondirektör, utvecklingsdirektör, sjukhuschef samt med projektledning och utredning i olika roller. Regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson (M) är nöjd med rekryteringen och tror att den ska bidra till en fortsatt positiv utveckling i Halland.

− Krister Björkegren har gedigen och bred erfarenhet både av privat och offentlig verksamhet och då både av regionala utvecklingsfrågor, forskning och utveckling samt hälso- och sjukvårdsfrågor. Han har bidragit till goda resultat i de roller han haft tidigare och jag är övertygad om att detta innebär den fortsatt stabila ledning vi behöver framåt, i en orolig tid och med de utmaningar vi delar med övriga regionsverige, säger Mikaela Waltersson.

Krister Björkegren ser att landets regioner har stora utmaningar framåt, som kräver såväl utvecklings- som motståndskraft.

− Vi är i en tid med stora utmaningar kring ekonomi och bemanning och också stor osäkerhet i vår omvärld. Då är det viktigt att både har en motståndskraft och en fortsatt utvecklingskraft. Det är avgörande för hela välfärdssverige att samtidigt som man upprätthåller en hög kvalitet i kärnverksamheten vara attraktiva arbetsgivare och arbeta med hållbarhetsfrågor, civilt försvar bland mycket annat, säger han.

Den 1 juni planeras Krister Björkegren tillträda som regiondirektör.