Malignt melanom tre gånger vanligare i Halland än för 20 år sedan

Publicerad: 2023-05-23 Senast ändrad:

Allt fler i Halland drabbas av malignt melanom, den vanligaste sortens hudcancer. Sedan början på 2000-talet har antalet fall tredubblats i regionen och inom de närmaste 10 åren förväntas det ske en fördubbling av antalet fall, enligt studier. Melanom kan bli lika vanligt som bröstcancer och prostatacancer, som är de vanligaste cancerformerna idag.

– När jag träffar patienter och ger besked om att de har fått melanom så brukar de ofta ångra att de har solat så mycket i livet. Men vissa berättar att när de var små så ansågs det hälsosamt att sola och till och med bränna sig, berättar Magnus Karlsson Thelm, hudläkare på Hallands sjukhus.

Det är den totala mängden sol som man får i livet som ökar risken för melanom och likaså om man har bränt sig många gånger och solat solarium.

– De flesta som drabbas är över 60 år, men vi ser en ökning i åldersspannet mellan 40-59 år, säger Magnus Karlsson Thelm. Därför är det jätteviktigt att kolla över sin hud regelbundet. Titta efter om du har en ny eller gammal hudförändring som växer eller ändrar form, till exempel är oregelbunden eller tvåfärgad. Be en närstående titta på de platser man inte själv kommer åt, på till exempel ryggen eller på huvudet. Melanom är sällsynt hos barn.

Idag botas nästan alla melanom om man upptäcker dem tidigt, men har det gått lång tid finns en spridningsrisk. Varje år dör ungefär 500 personer i Sverige på grund av melanom.

Så minskar du risken för att få malignt melanom
1. Undvik solen mitt på dagen. Mellan klockan 11-15 är UV-strålningen som starkast under svensk vår och sommar. Då är det bäst att vistas mestadels i skuggan. Tänk på att vara extra noggrann om du åker utomlands – där är solen ofta starkare än hemma.
2. Skydda huden med kläder, hatt och solglasögon. Solskyddsmedel kan användas som komplement, där kläder eller skugga inte täcker, men rekommenderas inte som enda solskyddsmetod.
3. Skydda barnen och var själv en förebild. Barn under 1 år bör inte vistas i direkt solljus.
4. Anpassa din vistelse i solen till din hudtyp, mest känsliga är personer med ljus hy och rödlätt hår.
5. Sola inte solarium.

På minsoltid.se (Strålsäkerhetsmyndigheten) kan man räkna ut och uppskatta hur länge man kan vara i solen utan att bränna sig.