Närsjukvården Halland anmäler händelse enligt lex Maria

Publicerad: 2023-05-29 Senast ändrad:

Händelsen rör en patient som hösten 2022 kontaktade sin vårdcentral på grund av en växande hudförändring. En inhyrd läkare på vårdcentralen tittade på hudförändringen och bedömde den som ofarlig. Dermatoskop användes inte vid undersökningen. Patienten valde att kontakta en privat hudläkare och ett malignt melanom i tidigt stadie bekräftades. Patienten är nu opererad.

– I Halland har vi en upparbetad väg att snabbt få diagnos genom ett bildsystem där vi tar foto på förändringar som skickas till hudläkare. Det är olyckligt att det inte använts här, säger Magnus Garell, chefläkare i Närsjukvården Halland. Vi ser över om det finns något i rutinerna kring det här som behöver förtydligas eller kommuniceras tydligare

För mer information, kontakta:
Magnus Garell, chefläkare Närsjukvården Halland, telefon: 0766-98 60 79

Fakta om patientsäkerhet och lex Maria
Patientsäkerhet handlar ytterst om skydd mot vårdskada. Med vårdskada menas kroppslig eller psykisk skada eller lidande som en patient drabbas av i kontakten med hälso- och sjukvården. Vårdskador kan ha olika allvarlighetsgrad, allt från att patienten avlider av skadan eller får bestående men, till att patienten blir helt bra.

Vårdgivaren ska utreda och anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Denna regel kallas lex Maria.

Syftet med utredningen ska vara att så långt som möjligt klarlägga händelseförloppet och vilka faktorer som påverkat det, samt ge underlag för beslut om åtgärder som ska ha till ändamål att hindra att liknande händelser inträffar på nytt, eller att begränsa effekterna av sådana händelser om de inte helt går att förhindra.

IVO:s ansvar när det gäller anmälningar enligt lex Maria är att granska vårdgivarens utredning. Om IVO bedömer att vårdgivarens utredning följer gällande bestämmelser avslutar IVO ärendet.

Enligt bestämmelserna i patientsäkerhetslagen (2010:659)

• ska hälso- och sjukvårdspersonalen rapportera risker för vårdskador samt händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada till vårdgivaren
  • har vårdgivaren en skyldighet att utreda händelser i verksamheten som har medfört eller hade kunnat medföra en vårdskada
  • ska vårdgivaren anmäla händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada till IVO.

Mer information om lex Maria på www.ivo.se