Preliminärt bokslut en av punkterna på regionstyrelsens dagordning

Publicerad: 2023-02-15 Senast ändrad:

Under onsdagens sammanträde i regionstyrelsen presenterades ett preliminärt bokslut för 2022. Samtidigt antogs bland annat nya riktlinjer för finansiella placeringar och beslut togs att rekommendera avgiftsfria besök för patienter som söker vård efter sexuella övergrepp.

Under onsdagen fick regionstyrelsen ta del av Region Hallands preliminära bokslut där balanskravsresultatet uppgår till 1 238 miljoner för 2022. Resultatet enligt resultaträkningen blir 876 miljoner, vilket innebär ett överskott mot budget på 535 miljoner kronor.

En positiv skatteutveckling under året är den största bidragande orsaken till överskottet. Regionens skatteintäkter har ökat med 6,7 procent jämfört med föregående år, vilket innebär 385 miljoner kronor över budget. Andra överskott finns bland annat avseende pandemirelaterade statsbidrag och i driftnämndernas budgetar.

− Läget i vår omvärld påverkar oss såväl nu som framåt och det finns många osäkra faktorer. Men vi har en i grunden stark ekonomi, med hög inflyttning, goda skatteintäkter och många i arbete. Detta visar ännu en gång att Halland har goda förutsättningar att möta de utmaningar som väntar, utan att behöva pausa viktig utveckling för länet och invånaren, säger regionstyrelsens ordförande, Mikaela Waltersson (M)

Försäljning av mark möjliggör vindkraftpark och billigare el

Regionstyrelsen föreslog också under sammanträdet regionfullmäktige att besluta om försäljning av ett mindre skogsområde i Skogaby utanför Laholm till Svenska Kraftnät. Bakgrunden är planeringen av havsbaserade vindkraftsparker utanför Hallandskusten, där tillståndsprövning nu pågår. Under projekteringen har området i Skogaby pekats ut som lämplig plats för en större överföringsstation.

− Genom vårt beslut idag om försäljning möjliggör Region Halland ett projekt som innebär att stora mängder el kan fasas in i elområde fyra. På sikt kan detta att bidra till lägre energipriser och ett stabilare energisystem i hela Södra Sverige och därmed gynna både företag och privatpersoner, fortsätter Mikaela Waltersson.

Samarbetsavtal för 90 mil vandringled i Halland

Regionstyrelsen beslutade också att godkänna ett samarbetsavtal som säkerställer en välorganiserad och kvalitetssäkrad Hallandsled. Totalt kommer 90 mil vandringsled märkas upp och skyltas enligt det nationella ramverket. Region Halland undertecknar avtalet när samtliga kommuner beslutat om avtalet.  Samarbetet ska vara långsiktigt, utgå från det nationella ramverket för låglandsleder och bidra till ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.

− Detta innebär att så gott som alla invånare i Halland kommer att ha en vandringsled av hög nationell standard precis utanför husknuten. Dessutom utvecklas Hallands attraktivitet som en vandringsdestination vilket gynnar besöksnäringens möjlighet till säsongsförlängning genom vandringsturism, konstaterar regionstyrelsens ordförande.

Ingen avgift för patienter som söker vård efter sexuella övergrepp

Patientavgiften ska inte vara ett hinder för att söka vård vid sexuella övergrepp. Detta är viktigt både för att den som blivit utsatt ska kunna få tillgång till vård och för att kunna säkra spår från förövare. Regionstyrelsen föreslår till Regionfullmäktige att det första besöket, och ett eventuellt första återbesök, ska vara avgiftsfritt för patienten efter ett sexuellt övergrepp.

− I praktiken är det första besöket i vården efter ett sexuellt övergrepp redan avgiftsfritt i Region Halland idag, men nu stärker vi formellt den principen. Det är viktigt att personer som blivit utsatta för sexuella övergrepp söker vård, och då ska inte ekonomiska förutsättningar vara ett hinder. Genom detta beslut tar vi också ansvar för att säkra jämlikhet i vården, säger Mikaela Waltersson.

Översyn om behov av fler vårdcentraler

Regionstyrelsen beslutade även att, utifrån en motion från Socialdemokraterna, att göra en kartläggning av behovet av fler vårdcentraler i Halland. I dagsläget finns det 46 vårdcentraler i Halland, varav hälften drivs i egen regi och hälften i privat regi. Regionstyrelsen gör bedömningen att det finns en god geografisk spridning av vårdcentralerna i Halland, men att det finns skäl att göra en ny kartläggning och se över behovet av fler vårdcentraler i takt med att befolkningsantalet växer.

Beslut om reviderad finanspolicy för regionens placeringar

Regionkontorets ekonomifunktion har omarbetat regionens finanspolicy och riktlinjer för placeringar, som antogs av regionstyrelsen på onsdagen. Finanspolicyn ska slutligt beslutas av regionfullmäktige i nästa steg. Dokumenten hanterar bland annat riktlinjer för hållbara placeringar och risk. Riktlinjerna har föregåtts av en bred omvärldsbevakning och innebär bland annat en skärpning i skrivningen för hållbara placeringar.

− Region Halland ska ha en ansvarsfull hantering av skattemedel. Detta gäller även i placeringar där vi har uppdaterat våra riktlinjer för att även fortsatt ha en hållbar och långsiktig inriktning, som följer vår värdegrund och vårt uppdrag, säger Mikaela Waltersson.