Region Halland och Hallands matgille ingår partnerskap genom ny modell för grundfinansiering

Publicerad: 2023-02-03 Senast ändrad:

Region Halland inför en ny finansieringsmodell genom partnerskap med strategiskt viktiga utvecklingsaktörer, först ut att ingå partnerskap är Hallands Matgille. Syftet med partnerskapet är att skapa de bästa förutsättningar för hållbar utveckling samtidigt som målen i Hallands strategi för hållbar tillväxt uppnås.

– Grundfinansieringen ska bidra till en stabil organisatorisk grund för aktörer som ingår partnerskap. Partnerskapet skapar förutsättningar för aktörerna att kunna jobba långsiktigt och strategiskt för att bidra till genomförandet av målen i Hallands strategi för hållbar tillväxt, förklarar Helene Andersson (C), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott i Region Halland.

– Vi är väldigt glada och stolta över Region Hallands beslut att fortsätta satsa på maten, och den betydelsefulla och livskraftiga branschen, som ett viktigt utvecklingsområde säger Anna-Maria Spaniol verksamhetsledare på Hallands Matgille.

– Partnerskapet med Matgillet är också viktigt för att främja Hallands goda förutsättningar att producera mat och alla fina livsmedelsprodukter som odlas och förädlas här. Det bidrar till att stärka Halland som en matdestination, säger Helene Andersson.

– Det är tillsammans med de halländska kommunerna, företagarna och regionen som vi gör Halland till Sveriges mest levande matlän, avslutar Anna-Maria Spaniol