Snart börjar vaccinationsbussen rulla igen

Publicerad: 2022-03-09 Senast ändrad:

Den 13 mars börjar vaccinationsbussen rulla i Halland. Det blir en rutt där första stoppet är Ullared och sedan gör bussen stopp på centrala platser i varje kommun under vecka 11.

Vi vill göra det så enkelt som möjligt för invånare i länet som inte ännu har vaccinerat sig mot covid-19. Men alla är så klart välkomna, har man inte tagit dos 3 eller dos 4, om man är aktuell för den, så tycker jag man ska passa på, säger Bibi Estev chef för uppdrag Pandemi i Region Halland.

Vecka 11 är nationell vaccinationsvecka som regeringen gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag att genomföra. Syftet med vaccinationsveckan är att förstärka arbetet med att nå en så hög och jämn vaccinationstäckning som möjligt.

Även om restriktionerna har lättat och många upplever att pandemin är över, så är det viktigt att komma ihåg att vi fortsatt har många smittade och det kan komma nya virusvarianter som kan orsaka svår sjukdom pandemin är inte över. Inför hösten är det viktigt att alla som rekommenderas vaccin tar de doser de erbjuds. Vi ökar sannolikheten för att smittan får mindre fäste vid senare utbrott om vi har en välvaccinerad befolkning, säger Sandra Samuelsson, biträdande smittskyddsläkare.

Region Halland har under vaccinationsinsatsen haft god tillgänglighet på vaccinationscentraler och vårdcentraler. Vaccinationsbussen blir ett komplement till den ordinarie vaccinationsinsatsen.

Från vecka 14 trappas vaccinationsinsatsen ner, då vaccinationscentraler stänger och vaccination mot covid-19 fortsatt erbjuds på vårdcentraler.

Drop in på vårdcentraler och vaccinationscentraler
Onsdagen den 16 mars har flera vårdcentraler och alla vaccinationscentraler i Halland öppet för drop in-vaccination. På webbplatsen regionhalland.se finns öppettiderna för drop in-vaccination.

Bussens rutt:
Söndag 13/3 Ullared (Gekås) kl 10-17
Måndag 14/3 Kungsbacka Hede tågstation kl 12-18
Tisdag 15/3 Varberg Coop Håsten kl 12-18
Torsdag 17/3 Laholm Osbecksgymnasiet kl 12-18
Fredag 18/3 Halmstad Hallarna kl 12-18
Lördag 19/3 Hylte Coop kl 10-15
Söndag 20/3 Falkenberg Lidl kl 10-17

Kontakt:
Maria Nordin, kommunikationsavdelningen, Region Halland
E-post: maria.nordin@regionhalland.se

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.