Två dagar i filmens tecken

När PLAY filmdagar arrangeras i Halmstad den 17–18 september blir det två fullspäckade dagar med film och workshopar. Den röda mattan är utrullad, marschallerna är tända och bubblet bubblar! Dessutom är det fri entré.

Publicerad: 2022-09-12 Senast ändrad:

Under filmdagarna kan du se en massa film från halländska filmare. Rekordmånga filmare i alla åldrar har skickat in bidrag till PLAY kortfilmstävling – inte mindre än 47 halländska filmer visas! Det blir spänning, dans, äventyr, komedi och fascinerande karaktärer. De flesta filmerna visas på bioduken i Figarosalen på Halmstad Teater under söndagen. Men nytt för i år är att kortfilmstävlingen PLAY smygstartar redan på lördagen, inne på Nolltrefem mitt emot teatern, med de yngsta regissörernas filmer.

Workshopar för barn och unga

PLAY filmdagar är mer än bara filmvisning. I ett fullmatat aktivitetsprogram på lördagen kan du prova på stage-fighting, animation, att skriva manus och massa annat. Aktiviteterna riktar sig till barn och unga, från cirka 10 år och uppåt, med eller utan medföljande vuxna. En del workshopar har åldersgräns och till vissa av dem ska du anmäla dig i förväg, men flera av workshoparna har drop-in och passar alla åldrar.

Halländska filmer på vita duken

På lördagen, som utspelar sig på kulturhuset Nolltrefem, blir det förutom filmrelaterade workshopar också visning av kategorin lättvikt i kortfilmstävlingen PLAY. De halländska filmskaparna som tävlar i lättviktsklassen är upp till 15 år och prisutdelning sker efter filmvisningen.

På söndagen fortsätter PLAY kortfilmstävling i Figarosalen på Halmstad Teater, med visningar av kortfilmsbidrag från regissörer som är 16 år och uppåt. Filmerna tävlar om priser såsom bästa foto, bästa manus, bästa skådespelerska, med flera.

Juryn för PLAY kortfilmstävling 2022 består av: Sara-Klara Hellström, regissör och manusförfattare, Antonio Ikovic, regissör och filmfotograf och Andrej Green, filmutvecklare i Kungsbacka kommun. Publiken får också tycka till och utser vinnare av Publikens pris.

Filmer där regissören är 16–26 år tävlar även om en plats i riksfinalen Novemberfestivalen som betraktas som SM i kortfilm.

I PLAY kortfilmstävling tävlar filmerna i någon av dessa kategorier:

• Lättvikt –15 år
  • Mellanvikt 16–19 år
  • Tungvikt 20–26 år
  • 27+

Unga arrangörer

I arrangörsgruppen för PLAY filmdagar ingår ungdomar från estetiska programmet på Sturegymnasiet i Halmstad och inriktningarna film och teater, tillsammans med Linnea Thunberg, kulturproducent, Halmstads kommun och Annika Westerhult, ansvarig projektledare för festivalen, Kultur i Halland – Film.

Välkommen till PLAY filmdagar!

• Lördag 17 september kl. 11.00–20.00 på Kulturhuset Nolltrefem
  • Söndag 18 september kl. 10.00–ca 19.30 i Figarosalen på Halmstads Teater, sedan eftermingel på Nolltrefem

Hela programmet hittar du här: https://www.regionhalland.se/playfilmdagar2022/

Annika Westerhult, festivalansvarig, Kultur i Halland
E-post: annika.westerhult@regionhalland.se

Om Region Halland

Region Hallands uppdrag är att driva frågor inom hälso- och sjukvård, näringsliv, kultur, miljö, infrastruktur med mera. Vår vision är att Halland ska bli den ‘Bästa livsplatsen’. Med det menar vi att Halland ska bli den bästa platsen att bo på, utbilda sig, arbeta och driva företag inom.