Finansierings- och försäkringsbranschens ökade behov av klimatsmarta investeringar

Fredag 18 december kl 9.00-10.00

Med de allt mer accelererande klimatförändringarna ökar finans- och försäkringsbranschens krav på att företag är transparenta kring sin klimatpåverkan. Såväl som en del av den egna riskhanteringen som i att vara med och stödja konkurrenskraftiga affärsidéer. EU:s nya taxonomi-reglering kommer från och med 2021 ställa krav på redovisning av just detta; hur klimatsmarta och resurseffektiva olika finansiella lösningar är.

Hur påverkar det här ditt företags samarbetsmöjligheter med bank- och försäkringsbranschen framöver?

Missade du tillfället? Du kan se webbinariet i efterhand

Program

Case: Vilka frågor kommer bankerna ställa om hur klimatsmart din affärsmodell är?

Maria Simonsson, Head of group societal impact and sustainability vid Danske Bank, guidar oss till finansbranschens omställning där efterfrågan på hållbara och klimatsmarta investeringar ökar. Hur märker deras företagskunder, särskilt från små- och medelstora företag, av den här omställningen?

Poprträttbild Maria Simonsson.
Maria Simonsson.

Case: Hur försäkringsbranschen driver på för klimatsmarta lösningar

Karin Stenmar, hållbarhetschef vid Folksam, berättar mer om hur centralt det är för dem att hitta lösningar med låga klimatrisker. Om hur Folksams egen omställning ser ut och det ökade intresset, och kommande lagstiftning, för att skynda på omställningen till en mer fossilfri ekonomi.

Porträttbild Karin Stenmar.
Karin Stenmar.

Dessutom reflekterar Josefina Sallén, fokusområdesledare Cirkulär Omställning vid RISE Sustainable Business, kring dagens tema utifrån sina erfarenheter av att stödja företags omställning mot konkurrenskraftiga affärsmodeller genom minskad användning av värdefulla resurser som material, energi, näringsämnen, vatten med mera.

Josefina Sallén

Peter Uppman, innovationsstrateg, och Lindha Feldin, strateg, vid Region Halland, hälsar välkomna och modererar.

Välkommen att ställa frågor!

Har du någon fråga till våra talare eller är det något särskilt du vill att vi tar upp? Skicka ett mejl redan nu till: lindha.feldin@regionhalland.se
Eller så gör du inspel direkt i chatten under webbinariet.

Anmäl dig här

Senast ändrad: