Storsatsning på den viktiga besöksnäringen

En unikt stor satsning på kompetensutveckling i den halländska besöksnäringen har startat. Grundstenarna är en digital värdskapsutbildning och speciella branschanpassade utbildningar som företagen nu har möjlighet att erbjuda sina medarbetare.

Halland har en lång och framgångsrik historia när det gäller att välkomna besökare och turister med sol, stränder och salta bad. Besöksnäringen växer så det knakar, och allt fler arbetar nu i olika företag som erbjuder mat, aktiviteter, boende och mycket annat. Längs kusten, men allt mer också i Hallands vackra inland.

Besöksnäringen har också pekats ut som ett av de viktigaste områdena för den fortsatta halländska tillväxten, och nu genomför Region Halland, i nära samarbete med Hallandskommunerna, en stor och långsiktig satsning på att utveckla Halland som destination och besöksmål.

Digitalt om värdskap

En viktig del i detta är den satsning på kompetensutveckling som görs med stöd från Europeiska socialfonden. En digital värdskapsutbildning har tagits fram och till den har 150 företag redan anmält runt 4 000 medarbetare. De ska under några timmar framför datorn jobba med frågor kring hur ett gott halländskt värdskap ser ut och hur man kan tänka i mötet med gäster och besökare.

De företag som genomför den digitala utbildningen får också möjlighet att, utan kostnad, erbjuda sina medarbetare hel- och halvdagsutbildningar helt anpassade efter branschens behov och önskemål. Det kan handla om till exempel ekonomi och bokföring, marknadsföring, språk, värdskap och kommunikation.

Väckte tankar

En som redan gått den digitala värdskapsutbildningen, tillsammans med sina medarbetare, är Roger Wiklund som driver Skrea Camping & Stugby och Hotell Vesterhavet i Falkenberg.

– Den var riktigt bra och gav underlag till en hel del tankar och samtal även om vi inte kände igen oss i precis allt, säger han.

Rogers företag har ett tiotal anställda året runt. På sommaren utökas medarbetarskaran med 70–80 säsongsanställda som tar hand om campingen, hotellet och två vandrarhem.

– Vi har drivit och utvecklat campingen i många år och den har nu 521 uppställningsplatser och 50 stugor. Nu driver vi också hotellet med 330 bäddar. En riktigt bra julidag kan vi ha sammanlagt 2 800 gäster i våra olika anläggningar.

– Det här är en jättebra satsning på kompetensutveckling. Ett konkret och bra stöd som kommer till nytta i vardagen, menar Roger Wiklund som också ser fram emot att låta medarbetare ta del av olika utbildningar framöver.

Alla ska gå utbildningen

Torhild Molvig är värdskapschef på Varbergs Kusthotell som ingår i hotellkedjan Comwell. På hotellet jobbar runt 200 personer, motsvarande 120 årsarbetare, med hotell, spa, restaurang och konferensverksamhet. Juli är den viktigaste månaden på året och på sommaren tillkommer ett 50-tal medarbetare.

Torhild Molvig är värdskapschef på Varbergs Kusthotell

Alla på hotellet ska gå den digitala värdskapsutbildningen, säger Torhild:

– Vi pratar redan mycket om det viktiga värdskapet, och det är bra om det genom den här utbildningen blir ett gemensamt sätt att tänka i hela den halländska besöksnäringen. När jag ger en av mina gäster en rekommendation om till exempel matställen eller aktiviteter är det en trygghet att veta att vi har en ”hög lägstanivå” på värdskapet i Halland.

– Det spelar ingen roll vad du jobbar med – värdskapet och ditt eget ansvar att göra ditt yttersta när du möter en gäst eller besökande är helt avgörande!

Bra att utbildas tillsammans

De branschspecifika utbildningar som kommer att erbjudas ser Torhild Molvig också fram emot.

– Vi satsar redan mycket på våra medarbetare och chefer och det finns en hel del utbildningar inom koncernen. Den kompetensutveckling som nu erbjuds kan bli ett bra komplement, och det är jättebra om vi kan göra utbildningar ihop med andra inom besöksnäringen så att det också blir ett nätverkande, säger hon.

Fredrik Janson, destinationschef i Falkenberg, ser att satsningen på kompetensutveckling tagits emot väl i besöksnäringen:

– Det har varit väldigt positivt. Det är många företag som ser att det ger bra chanser att på ett enkelt sätt kunna utveckla sin personal och verksamhet. Vårt uppdrag på destinationsbolaget är nu att se till att så många som möjligt hänger på.

Samarbete som stärker

Fredrik och hans medarbetare har genomfört den digitala värdskapsutbildningen.

– Den var mycket bra – enkel att göra och gav anledning att stanna upp och tänka till kring värdskapsfrågorna. Jag hade inte trott att den skulle kunna ge så pass mycket, och blev väldigt positivt överraskad. Utbildningen är snyggt gjord med lagom långa intervjuer.Fredrik Janson, destinationschef i Falkenberg

I arbetet med att utveckla den halländska besöksnäringen har kännetecken för det goda halländska värdskapet diskuterats i fokusgrupper med representanter från olika delar av branschen. Det handlar mycket om samarbete under rubriken ”Våra gäster är allas gäster” och det goda halländska värdskapet vilar på ”stolthet, engagemang och professionalism”.

– Våra företag här i Falkenberg är duktiga på att samarbeta, vilket syns inte minst genom olika nätverk och i satsningen Falkenbergs Skafferi. Nu gäller det att vi blir bättre på att jobba över kommungränserna, säger Fredrik Janson som nyligen inlett ett samarbete med Varbergs kommun om en gemensam turistbyrå i Ullared i anslutning till besöksmagneten Gekås.

– Många av våra gäster och besökare vet nog knappt i vilken kommun de befinner sig. Det viktiga för oss i näringen är ju att de väljer Halland och Västkusten som destination, inte vilken kommun de råkar hamna i.

Text och bild: Lasse Nyman
(Publicerad 31 januari 2018 kl 09:53)

Senast ändrad: