Barn, berättande och slöjd – erfarenheter, metoder och fördelar

Seminarium i Pukeberg, Nybro, onsdag den 29 mars om Barn, berättande och slöjd – erfarenheter, metoder och fördelar.

Program:

• Välkomna, Niklas Flink, utvecklare hemslöjd, Region Jönköping
  • Berättandet, Tine Winther, Sagobygdens verksamhetsledare
  • Resultaten av Hör & gör-projektet, Kalle Forss, hemslöjdskonsulent Skåne
  • ”Vi började med en liten rullvagn”, slöjdare, konstnär och pedagog Anna Hörjel från Blekinge, berättar hur ett litet slöjdprojekt fick stor betydelse för en träningssärskola
  • Avslutning, Niklas Flink

Vad är bra med berättande och slöjd tillsammans med barn?

I många år har vi ägnat oss åt barn, berättande och slöjd. Vi har träffat barn i olika åldrar, med olika bakgrunder och förutsättningar i skolan och på deras fritid. Tillsammans har vi slöjdat i olika material och med hjälp av många olika metoder.

Berättelser som metod har gett barnen inspiration, fantasi och ibland hjälpt till att ge ord på allt de nya som barnen mötte i slöjden. Vi har också fått tillbaka många berättelser från barnen, vissa sprungna ur slöjden och andra ur livet i stort. Då har det handlat om enhörningar och sjöjungfrur, stjärnor och planeter, drömmar och framtidsplaner och annat som är viktigt när man håller på att växa upp.

I arbetet med barn, berättande och slöjd har vi upplevt känslan av välbefinnande. Att själv tänka ut och genomföra det du vill skapa, handens arbete med naturmaterialen, pratet och samtalet i grupp har bidragit till detta. Vi trivdes, mådde bra tillsammans och länge efter att vi skiljts åt.

Egentligen är alltihop ganska självklart och det är inget magiskt det vi gjorde, men vi vill ändå dela med oss.

Anmäl dig

Det är kostnadsfritt att delta. Anmälan till kansli@kalmarhemslojd.se senast den 27 mars!

Arrangörer

Hemslöjdskonsulenter och utvecklare inom hemslöjd i regionerna Blekinge, Halland, Jönköpings län, Kalmar län, Kronoberg och Skåne, genom Regionsamverkan Sydsverige

Senast ändrad:

Kategori: Slöjd och Konsthantverk

Tid: Onsdag 29 mars klockan 10–12

Plats:

Hemslöjdens lokaler i Pukeberg, Nybro.

Sista anmälningsdag: 2023-03-27

Målgrupp: Pedagoger

Entré:

Kostnadsfritt. Anmälan till kansli@kalmarhemslojd.se senast 27 mars!