Från sopor till smycken – en återbruksutställning

När blir bråte bling-bling? Och hur ser ett halsband av råspontrester ut? I en utlysning hösten 2023 sökte Kultur i Halland – Slöjd formgivare, konsthantverkare och slöjdare som ville tolka och omforma träsopor till smycke. Av de ansökningar som kom in matchade en jury smyckeskonstnärerna Anna-Karin Haag och Kajsa Willner med uppdraget. De skapade sedan smycken av träsopor utifrån ett samtida och framtida perspektiv på kasserat trämaterial.

Återbrukssatsningen ”Från sopor till smycken” är ett exempel på hur Kultur i Halland – Slöjd främjar hållbar utveckling.

Återbruksverken visas till den 28 april

Verken presenteras i samband med vernissage av Rians utställning ”Sopor är bra 2.0” den 3 februari, för att senare vandra vidare till Rians monter på biblioteket i Ullared den 1 april. Sista dagen där är 28 april.

Mer information och kontakt: anna.fabler@regionhalland.se

Senast ändrad:

Kategori: Slöjd och Konsthantverk