I skuggan av hatet växer blommor (12–19 år)

En berättarföreställning om Förintelsen som spelats i 25 år. Nu mer populär än nånsin! Har spelats runt om i Sverige och i ute världen.

Femton år gammal flyr en ung judisk man, Daniel, från gettot i Bialystok, i Polen, till sin hemby några mil därifrån. En präst gömmer honom, en kvinna blir förälskad i honom. Överraskande saker sker. Historien är mycket spännande, judisk levande musik, sång och dans, är en naturlig del av berättelsen.

Trots att denna tydligt ”judiska föreställning” ofta spelats på skolor där man mest hör arabiska i korridorerna, har den alltid mottagits mycket positivt. Vi gjorde en stor utvärdering i Göteborg HT 2022, hundratals elever skrev om föreställningen, läs utvärderingen på Teater Albatross webbplats.

Elevkommentarer som dessa är typiska:

• ”Jag lärde mig mer på den timmen än på ett helt år med matte!”
  • ”Jag önskade att pjäsen inte skulle ta slut!”
  • ”Var bor Daniel nu!? Lever han?! Vi vill åka o träffa honom!”

Föreställningen har spelats på Judiska Museet i Moskva och i flyktingläger.

Vi har med oss förslag för eventuella fortsatta samtal i klasserna efter att vi lämnat skolan.

Om arrangören vill så finns möjlighet att köpa till extra eftersamtal (ca 30 min) för elevgrupper på max 70 personer.

Se en trailer för I skuggan av hatet växer blommor (på YouTube)

Introduktion till föreställningen I skuggan av hatet (på YouTube)

Artist/grupp/kulturskapare: Teater Albatross

Medverkande: Per Buhre och Robert Jakobsson.

Fotograf: Aleksandr Ivaniuk

Kontaktperson för bokning

Robert Jakobsson, mejl: teateralbatross@telia.com, telefon: 070 316 95 30.

Vi bor i Halland. I Gunnarp. Välkommen hit!

Totalpris som faktureras

Regional subvention

1:a föreställningen 13 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
2:a föreställningen samma dag och lokal 11 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
3:e föreställningen samma dag och lokal 11 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
Dag 2 i samma lokal, per föreställning: 11 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning
Eftersamtal 30 minuter 2 000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning

Senast ändrad:

Publik: Max ca 150 personer.

Längd: Cirka 50 minuter.

Lokal: Om möjligt mörkläggning annars inga som helst krav. Vi kan spela överallt! Vi har med allt. Bygg/rivtid 1h/30 min.

Turnéperiod: Läsåret 2024–2025

Typ: Teater