Skolbio: Jag och mina bröder (12–19 år)

14-årige Nour och hans tre äldre bröder kämpar på olika sätt för samma mål i en tillvaro som hotar att kantra. Filmen behandlar kulturbegreppet i olika betydelser; individ och samhälle; konst och kultur; hälsa och välbefinnande.

En lång och varm sommar har just börjat. Nour bor med sina tre äldre bröder i en fransk kuststad dit turisterna vallfärdar. Själv ska han göra samhällstjänst på sin skola och turas om med bröderna att se efter mamman, som ligger döende i ett rum i lägenheten där de bor. Räkningar ska betalas och alla gör sitt bästa för att resolut och helst så lagligt som möjligt få ekonomin att gå ihop. Men i den pragmatiska tillvaron korsas Nours väg med Sarahs, som håller sommarkurser i opera. Snart finner han sig indragen i en spirande passion som hans bröder nog varken skulle förstå eller acceptera.

Se en trailer och läs mer om filmen på Smorgasbord Picture House

Pedagogiskt material – Filmhandledning till Jag och mina bröder

Kontaktperson för bokning

Nils-Thomas Andersson, telefon: 0763 907 974.

E-post: bokning@filmlagret.se

Kostnad

Totalpris som faktureras

Regional subvention

Kostnad per visning  2000 kr (exkl. moms) 50% återbetalas efter redovisning

Biografhyra

Den regionala subventionen (50%) gäller även biografhyra, kontakta din lokala biograf för information om kostnad.

Kontakt vid frågor om skolbio

Har du frågor kring bokningar, priser, biografer eller behöver tips och inspiration kring skolbio, tveka inte att höra av dig till:

Annika Westerhult, filmutvecklare – barn och unga, Kultur i Halland – Film
telefon: 073 306 00 36
e-post: Annika.Westerhult@regionhalland.se

Senast ändrad:

Publik: Beroende på biograf.

Längd: 104 minuter.

Lokal: Biograf, aula eller motsvarande

Turnéperiod: VT 2024. Läsåret 2024–2025.

Typ: Film