2 000 fler sms-livräddare i Halland under det gångna året

Publicerad: 2022-02-14 Senast ändrad:

På alla hjärtans dag den 14 februari 2021 anslöt Region Halland till tjänsten Sms-livräddare. Under det första året tjänsten varit aktiv har antalet sms-livräddande hallänningar dubblerats.

Tjänsten Sms-livräddare ger frivilliga möjlighet att rädda liv genom en app som laddas ner till telefonen. Systemet larmar frivilligt anslutna till platsen för ett misstänkt hjärtstopp. Syftet är att sms-livräddaren ska kunna påbörja hjärt-lungräddning (HLR) i väntan på att ambulans kommer till platsen.

14 februari 2021 blev Halland den åttonde regionen att ansluta sig till systemet. När vi nu tittar tillbaka på det gångna året ser vi att systemet har gjort verklig nytta.

– Det är fantastiskt att så många hallänningar anslutit sig. Det visar på att det finns ett stort engagemang och en fin omtanke om sina medmänniskor, säger projektledaren Anna Granström på Ambulanssjukvården Halland.

Sedan uppstart har sms-livräddare kunnat larmats ut på 258 misstänkta hjärtstopp. Ju fler frivilliga sms-livräddare som ansluter sig desto bättre. Regionen arbetar med riktade informationsinsatser för att fler ska vilja ansluta sig.

– Vi ser att vi har en stor spridning av sms-livräddare i hela Halland. Men vi skulle gärna vilja ha fler på landsbygden. Där framkörningstiden är längre för ambulansen behövs sms-livräddare allra mest, menar Anna Granström.

För att bli sms-livräddare krävs det att du är över 18 år och har gått en kurs i hjärt-lungräddning. Läs mer på Bli sms-livräddare i Halland – 1177 Vårdguiden.