Allt fler kvinnor i Halland bidrar i arbetet att utrota livmoderhalscancer

Publicerad: 2024-03-04 Senast ändrad:

Allt fler kvinnor födda 1994-1999 i Halland väljer att vara med i arbetat med att utrota livmoderhalscancer. Sedan i maj förra året är Region Halland med i utrotningsprojektet som leds av Karolinska institutet i Stockholm.

– Vi är väldigt glada och tacksamma för de kvinnor som hittills har valt att vara med i studien och därmed också i arbetet med att utrota livmoderhalscancer. På sikt bidrar de till att rädda liv och minska lidandet, men fler kvinnor i den här åldersgruppen behöver vaccinera sig för att vi ska nå immunitet, säger Camilla Malm, barnmorska på Kvinnohälsovården och projektledare för utrotningsprojektet i Region Halland.

Det var i våras förra året som en nationell studie i samarbete mellan Karolinska institutet och samtliga 21 regioner startade. Kvinnor födda mellan 1994 och 1999 erbjuds sedan dess gratis HPV-vaccination och självprovtagning. Målet är att utrota livmoderhalscancer och för det krävs att 70 procent av målgruppen vaccinerar sig för att immunitet ska nås.

– I början var det lite trögt med deltagandet men vi har gjort några riktade informationsfilmer på sociala medier med information om HPV-virus, vaccin och självprovtagning under hösten. Och efter det såg vi att tillströmningen ökade med drygt 10 procent under senare delen av hösten Och det är vi förstås glada för, säger Camilla Malm.

Idag har 40 procent av de 9400 kvinnor, som är i den aktuella gruppen, tackat ja att vara med i studien. Till sommaren ska alla kvinnor i den berörda gruppen ha fått ett erbjudande för självprovtagning och kostnadsfri vaccination.

– Genom att vaccinera sig mot HPV-viruset som orsakar livmoderhalscancer minskar man risken betydligt för att bli sjuk, det är ju trots alla kvinnor som dör varje år i sjukdomen, säger Camilla Malm.

Dagens HPV-vaccin har ett betydligt bättre skydd än det som fanns före 2019, då skyddade vaccinet mot fyra olika HPV-typer, idag skyddar det mot nio olika typer. Vilket alltså innebär ett bättre skydd mot att få HPV-viruset som kan leda till livmoderhalscancer.

– Vi vill uppmana de som redan har vaccinerat sig med Gardasil4 tidigare att vaccinera sig igen, för att få det bättre skyddet, säger Camilla Malm.

Varje år insjuknar cirka 550 kvinnor i Sverige i livmoderhalscancer och av dem dör 150 kvinnor.