Årets bok i Hallands största bokcirkel

Publicerad: 2022-08-25 Senast ändrad:

Hallands historia – Gränsland genom tiderna är årets bok i den stora årliga bokcirkeln Hela Halland läser. Boken som innehåller texter av 36 olika författare är den första boken om Hallands historia sedan 1950-talet och det är också första gången som vi har valt en bok i genren facklitteratur till Hela Halland läser.

Redaktör för Hallands historia – Gränsland genom tiderna är Pablo Wiking-Faria, historiker och tidigare 1:e antikvarie på Hallands kulturhistoriska museum. Boken ges ut av Hallands akademi.

Omslagsbild för boken Hallands historia - Gränsland genom tiderna, omslagsbilden är en målning föreställande två damer på väg till stranden.

I det rikt illustrerade verket kan man läsa om såväl Hallands badliv och hur folk har bott och ätit, som om de strider som förts under århundradena.

–Det är länge sedan det kom ut en historisk genomgång av Halland, säger Christina Kall, litteraturutvecklare på Region Halland. Det har saknats och Hallands historia – Gränsland genom tiderna ger en bra översikt över flera tusen års tidsspann med nedslag och fördjupningar. Själv tycker jag det är väldigt spännande med badlivet och kurorten, språk och dialekter och hur människor levde och upplevde sin tillvaro. Det är en väldigt fin och tilltalande bok. Formgivaren Bertil Carlsson måste få en eloge och inte minst redaktören, Pablo Wiking-Faria som har rott iland arbetet med boken. Med ordet gränsland i titeln har man också lyckats fånga något väsentligt med Halland, denna plats belägen mellan hav och skog men också, så som tidigare, mellan olika länders gränser.

Var med i Hallands största bokcirkel

Idén med Hela Halland läser är att så många som möjligt i regionen läser samma bok och möts kring läsupplevelsen på olika sätt. Aktiviteterna i Hela Halland läser sker i år den 9–16 oktober, då de halländska kommunerna är med och ordnar föreläsningar och bokcirklar på folkbiblioteken, kopplade till årets bok Hallands historia – Gränsland genom tiderna. Detaljerat program publiceras i mitten av september i vår kalender för kulturarrangemang och på respektive biblioteks webbplats samt i Hallands Nyheter och Hallandsposten.

Boken finns att låna på biblioteken och den kan köpas i bokhandeln, samt i museibutiken på Hallands kulturhistoriska museum i Varberg.

Läs mer om boken på Länsstyrelsen Hallands webbplats.

Hela Halland läser arrangeras av folkbiblioteken i Laholm, Hylte, Halmstad, Falkenberg, Varberg och Kungsbacka tillsammans med Kultur i Halland i samarbete med Hallands Nyheter och Hallandsposten.

Symbol med texten Hela Halland läser.