Bästa biennalen bjuder in till festival med konstupplevelser och skapande för barn och unga

Publicerad: 2023-10-20 Senast ändrad:

Bästa Festivalen är Sveriges största konsthändelse för barn och unga. Under perioden på och kring skolornas höstlov, 21 oktober–5 november, finns det runt om i Sydsverige hundratals möjligheter till aktiviteter som handlar om konst och skapande. Du kan titta, läsa och lyssna men framförallt själv vara med och skapa!

Bästa Biennalens festival bjuder in till massor av kreativa aktiviteter i Skåne, Halland, Blekinge och Småland. Aktiviteterna leds av konstnärer och konstpedagoger.

De flesta aktiviteterna är gratis att delta i, men till en del av dem behöver du anmäla dig i förväg till arrangören.

Du hittar aktiviteter och platser i programmet

Alla program och alla platser med arrangemang hittar du på Bästa Biennalens webbplats

Det finns aktiviteter i alla kommuner i Halland

I Halland hittar du olika aktiviteter på åtta orter. Vi är i Laholm, Halmstad, Varberg, Falkenberg, Tjolöholm, Kungsbacka, Hyltebruk och Unnaryd. Här kan du bland annat bygga en väldigt stor skulptur, lära dig trätatuering och leka fram lekfulla figurer. Det blir workshoppar, visningar, grupparbeten, med mera.

Programmen som sker i Halland finns samlade på regionhalland.se

Bästa Boken är gratis för alla som deltar

En bok delas ut till alla som deltar under festivalen, du får den gratis på de olika platser där aktiviteterna sker.

I år heter boken ”Vad mitt öga ser” och den är skapad av konstnären Richard Johansson. Han är från småländska Vrigstad, men bor utanför skånska Kivik. I boken visar han sina egna bilder, både från idag och från när han var barn, men det finns också plats att själv skriva och teckna.

Richard Johansson berättar om sin bok ”Vad mitt öga ser” i en film på YouTube

Bästa Biennalen

Från början var Bästa Biennalen en skånsk kultursatsning, med syfte att stimulera barn och unga att möta konst för samtal och nya upptäckter, men även för att få lust att skapa själva. Idag, efter tio år, nås barn och unga i landets sex sydligaste regioner genom Regionsamverkan Sydsverige: Skåne, Halland, Blekinge och hela Småland – alltså Jönköpings län, Kronoberg och Kalmar län.

Bästa Biennalen finansieras genom respektive region, Regionsamverkan Sydsverige och Kulturrådet. Region Hallands medverkan samordnas av resurscentrum Konst i Halland.