Berätta med XR och immersiva upplevelser – Ansök till Narrative VR Lab 3

Publicerad: 2021-01-27 Senast ändrad:

På vilket sätt kan nya medier såsom VR, AR eller andra immersiva upplevelser (XR – extended reality) förstärka människans omedelbara samtid? Nu startar tredje omgången av projektet Narrative VR Lab, välkommen med din ansökan senast den 21 februari.

Narrative VR Lab är ett innovativt utvecklingsprojekt som drivs av Visual Arena, där vi undersöker narrativa möjligheter i XR (VR – Virtual Reality, AR – Augmented Reality eller andra immersiva upplevelser) och testar nya sätt att nå ut till publiken.

Syftet med projektet är utveckla kvalitativt innehåll i Västra Götalandsregionen och Region Halland samt att stärka och inspirera deltagarna och övriga branschen med ny energi, kompetens och idéer kring användande av narrative XR.

Dokumentärt fokus

I denna omgång har vi fokus på de dokumentära berättelser som speglar vår omedelbara samtid. Vi är till exempel mitt i en klimatkris och en pandemi som kan ge inspel till starka berättelser. Projektet söker deltagare som vill utveckla piloter, där XR används i ett dokumentärt grepp. Har du en historia att berätta? Vill du vara med och dokumentera den tid vi lever i just nu? Är du konstnär, spelutvecklare, filmare, journalist eller koreograf och vill testa XR-teknik för att nå ut? Under några intensiva veckor har du chansen att göra det.

Formatet kan vara animation, live action eller en hybrid. Det kan vara interaktivt eller helt linjärt. Till innehåll kan det vara ett verk som är helt fristående eller något som är en del av t ex en dokumentär som du redan utvecklar.

Tre utvalda produktioner ges stöd att utveckla sina XR-piloter. Målet är att de ansökningar som väljs ut ska få möjlighet att utveckla sin idé till en färdig visningsbar pilot. Stödet består av handledning, teknik, studiotid och en mindre summa pengar och du får i projektet tillgång till Visual Arenas och projektpartners kunskap, erfarenhet och nätverk samt teknikstöd för 360° och VR-produktion.

En person står framför två datorskärmar i en studio.
Foto: Lindholmen Science Park.

Ansökan är öppen till och med 21 februari

– Vi hoppas på att få in en stor bredd på ansökningarna som kommer in. Vi söker verk från alla slag av idéskapare. Filmare, spelutvecklare och andra tekniskt inriktade personer, till konstnärer, scenkonstnärer, författare et c. Huvudsaken är att man har en stark historia man vill berätta, med konstnärlig höjd, där det narrativa möter teknisk innovation, säger Gorki Glaser-Müller, projektledare på Narrative VR Lab.

Projektbeskrivning, CV, arbetsprover och referenser bifogas i ansökan. Den sökande måste vara över 18 år och bör verka eller vara folkbokförd i Västra Götalandsregionen eller Region Halland.

Ansök här:

Läs mer och ansök på Visual Arenas webbplats!

På Visual Arenas webbplats hittar du också utförlig information om vad ansökan ska innehålla och hur programmet genomförs.

En representant för Kultur i Halland sitter med i juryn för urval av deltagare till programmet. Deltagande projekt erhåller 40 000 kr i stöd för projektets kostnader (ej stipendium).

Kontaktperson för sökande från Halland är Anna Eriksson, filmutvecklare.

Samarbetsparter och finansiering

Projektet genomförs av Visual Arena Lindholmen i samarbete med Förvaltningen för kulturutveckling/Film Cloud, Kultur i Halland samt initiativtagarna Gothenburg Film Studios och Film&TV vid Lindholmen Science Park.

Satsningen är möjlig tack vare stöd från Västra Götalandsregionens kulturnämnd och Göteborg Stad.