Corona ger skjuts åt Region Hallands satsning på besök via video

Möjligheten att erbjuda vårdbesök via video har funnits i Region Halland under cirka två år, men ökningen av antalet har hittills gått långsamt. Fram till nu. I mars och april har antalet besök via video ökat markant, från 100 stycken under mars och april förra året till 2 250 under motsvarande period i år.

Publicerad: 2020-05-12 Senast ändrad:

Coronapandemin är förklaringen till att utvecklingen tar ett stort kliv just nu. Personer i riskgrupper och de som har förkylningssymtom kan nu erbjudas viktig vård utan att göra ett besök på mottagning.

Just nu satsas det överallt i hela vården i Region Halland. Samtliga 24 regionägda vårdcentraler, 28 kliniker och mottagningar på Hallands Sjukhus, 12 mottagningar inom psykiatrin samt habiliteringen, kvinnohälsovård, syncentralen och ungdomsmottagningen erbjuder vårdbesök via video. Totalt 1 154 medarbetare har utrustning och kompetens för att genomföra besöken,

– Vi kan nu på bredden erbjuda besök via video inom vården i Region Halland. Vi har de praktiska förutsättningarna på plats. För att få en ytterligare ökad användning behöver både vårdpersonal och patienter ser fördelarna med besök via video och när det passar kanske till och med bättre än ett besök på mottagning, säger Martin Engström, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Region Halland satsar nu på en ökad kommunikation med de som söker vård i Halland för att få fler att ska se fördelarna med besök via video.

– Vi vill göra det enkelt för invånarna och patienterna att träffa oss i vården på det sätt som passar dem bäst. Att slippa resa och ta ledigt om det går att mötas ändå på ett bra sätt. Att kunna erbjuda besök via video, telefon och på mottagning och framöver komplettera med fler sätt. I framtidens vårdsystem kommer det vara naturligt att vård är digital när det går och fysisk när det behövs, säger Martin Engström

Mer information om besök via video finns på www.1177.se/Halland