Dokumentärfilmare sökes

Publicerad: 2023-01-16 Senast ändrad:

Vi söker dig, dokumentärfilmare i vardande, som vill träffa likasinnade och utveckla ditt eget projekt. Sök till Tempo Meet-up 2023!

Tempo Meet-up är ett talangprogram som pågår under Tempo dokumentärfilmfestival 6–12 mars 2023 i Stockholm.

Färgade fält och texten "Tempo Meet-up".

En filmare från Halland får delta i Tempo Meet-up

Kultur i Halland – Film erbjuder en filmare från Halland att delta i dokumentärfilmsprogrammet Meet-up under Tempo dokumentärfilmfestival i Stockholm, tillsammans med deltagare från andra regioner. Du får vara med om speed dating, master classes, filmvisningar, möten med den svenska dokumentärbranschen och samtala i grupp om egna projekt i ett skräddarsytt program. Du får ackreditering och därmed möjlighet att ta del av hela festivalens utbud.

Målgruppen är oetablerade filmare, som även kan ha en bakgrund i en annan disciplin såsom konst eller journalistik.

Uttagna deltagare erhåller boende, resa samt branschackreditering. Det vi bjuder på, förutom programmet, är två hotellnätter (tisdag–torsdag), samt lunch första dagen.

Erfarenheter från tidigare deltagare

–Det var väldigt inspirerade dagar på Tempo. Trevliga människor, bra hotell och mycket intressanta filmer. Kanon att vi fick speeddater med SVT, Konstnärsnämnden och SFI bland annat. Det gav mycket bra info inför kommande arbete. Upplägget till en början var lite väl hektiskt. Vi fick inte riktigt tiden att kunna diskutera allas egna projekt. Vi hade vår presentation sista dagen så vi hann förbereda oss mycket och fick ut av vår tid precis det vi ville ha med feedback etc. Sen hade vi ett möte med potentiell producent för vår film, berättar Ted Johansson och Nergiz Is, 2022 års deltagare från Halland.

Vill du vara med? Ansök senast 23 januari 2023

För intresseanmälan, mejla till anna.k.eriksson@regionhalland.se – senast måndagen den 23 januari. Beskriv vad du arbetar med för projekt, vad du gjort tidigare och varför du skulle vilja delta.

Om Tempo Meet-up

Tempo Meet-up är Tempo dokumentärfestivals nationella talangprogram för oetablerade dokumentärfilmare. Programmet arrangeras med stöd av Svenska Filminstitutets stöd till talangutveckling i hela landet, i samarbete med i samarbete med Boost Hbg, Film i Dalarna, Film i Öst, Film Stockholm AB, Kultur i Halland – Film, Film i Sörmland, Filmregion Sydost, Region Uppsala, Region Gävleborg, Region Västmanland, Film på Gotland, Förvaltningen för kulturutveckling/FilmCloud och Region Värmland.

Tempo Meet-up är ett talangprogram som kombinerar samtal i grupp om egna projekt med speed dating, master classes, filmvisningar och möten med den svenska dokumentärbranschen i ett skräddarsytt program under Tempo Dokumentärfestival. 2023 äger festivalen rum 6-12 mars. Tempo Meet-up är ett utmärkt tillfälle för oetablerade filmare att effektivt knyta nya, professionella kontakter. Förutom deltagande i festivalens ordinarie utbud ansvarar Tempo för ett program som är specialkomponerat för deltagarna.