Europaforum om viktiga förändringar inom EU

Publicerad: 2018-05-21 Senast ändrad:

Den 9 maj samlades 135 personer i Alvesta för att delta i Europaforum Småland Blekinge Halland och diskutera samarbetsfrågor

Det europeiska samarbetet står inför förändrade förutsättningar och vid dagens forum togs aktuella frågor upp i lokalt, regionalt och europeiskt perspektiv. Medverkade gjorde politiker, näringslivsrepresentanter, forskare och sakkunniga.

Europaforum arrangeras av Småland Blekinge Halland South Swedens medlemsorganisationer. Som värdar för 2018 års Europaforum stod Region Kronoberg.

– Att mötas i detta forum har blivit en framgångsrik tradition där vi kan sprida kunskap, dela erfarenheter och påverka EU i Bryssel, säger Anna Fransson, regionstyrelsens ordförande i Kronoberg.

Ämnen som diskuterades under dagen var bland annat hur företag påverkas av förändringarna inom EU, hur verksamheter kan utvecklas med hjälp av det europeiska samarbetet och vilken roll Småland Blekinge Halland har i Europa. Programpunkterna varierade i sin form men det var hela tiden fokus på dialog mellan medverkare på scen och deltagare.