Författare får stöd i form av kritik

Publicerad: 2019-11-27 Senast ändrad:

Konstsamtal – två kritiker om ett verk – är samtal inför publik, där två yrkesverksamma kritiker pratar om en utvald bok tillsammans med moderator. En diktsamling diskuteras i Kungsbacka den 27 november och en självbiografisk bok är samtalsämne i Varberg den 28 november.

Konstsamtal är Kultur i Hallands kritikstöd för författare som vill ha en gedigen respons och genomgång av en redan utgiven bok. Under samtalen pratar två yrkesverksamma kritiker om en utvald bok tillsammans med moderator. Samtalen spelas in och publiceras som en podcast på www.kritiklabbet.se.

– Konstsamtalen är en inbjudan till läsare såväl som till halländska författare att mötas och gå på djupet i en text. Jag ser fram emot att höra litteraturkritikernas diskussion och hoppas på ett givande samtal kring kvalitet i samtidslitteraturen, litteraturens roll och kritikens betydelse i den offentliga debatten, både på scen och efteråt, säger Maria Ehrenberg, regionbibliotekarie.

Kritikstödet utlystes i år för andra gången och nästa ansökningsomgång blir inför Konstsamtal hösten 2020.

Kritiklabbet är en fristående redaktion med kritikerkompetens som vi har anlitat för att välja ut de titlar som får kritikstöd i år, utifrån ansökningar från författare i Halland. Kritiklabbet har på redaktionella grunder valt ut såväl de två böckerna som de fyra kritikerna.

Konstsamtal om diktsamlingen Sjöstjärna av Stefan Albrektsson, 27 november i Kungsbacka.

Konstsamtal om boken Jag är lyckligt gift, min man är bara lite död av Christina Karlberg och Marita Warborn Lundgren, 28 november i Varberg.