Från botten till toppen i bredbandsranking – nu avslutas ett av Hallands största digitala infrastrukturprojekt

Upphandlingen och arbetssättet kring marknadsdriven bredbandsutbyggnad var unikt 2016 när det inleddes - och har varit en framgång för Halland.

Publicerad: 2024-04-11 Senast ändrad:

Genom samarbetsavtalet med GlobalConnect, som tidigare hette IP-Only, har Halland tagit klivet från nedflyttningsplats till pallplats i den nationella bredbandsrankingen.
Halland ligger topp när det gäller bredbandstillgång numera och fiberutbyggnaden har varit speciellt framgångsrik utanför länets tätorter.

Under onsdagen slutredovisades det mångåriga samarbetet kring bredbandsutbyggnaden för politikerna i regionstyrelsen.

Region Halland kommenterar i film nedan

Medverkande: Helene Andersson1:e vice ordförande regionstyrelsen, Krister Björkegren regiondirektör,
Lise-Lotte Bensköld Olsson 2:e vice ordförande regionstyrelsen

Från jumboplats till pallplats

Satsningen på digital infrastruktur har tagit Halland från botten av bredbandsrankingen för hushållens fiberanslutning till en topplacering enligt Post- och Telestyrelsens bredbandskartläggning 2023.

GlobalConnect (fd IP Only) kommenterar i film nedan.

Medverkande: Tomas Avenborg Regionchef Syd, Thomas Persson Byggchef Syd

Fakta om samverkansmodell och resultat

Region Hallands avtal med IP-Only innebar att företaget åtog sig att erbjuda alla halländska fastighetsägare, som inte fått erbjudande från annan utbyggare, fiberanslutning. Erbjudande ska ha skickats senast vid 2020 års utgång och kostnaden ska vara 19 900 kronor oavsett var man än bor. IP Only har investerat drygt 845 miljoner i den halländska fiberutbyggnaden.

Region Hallands motprestation var att investera 104 miljoner i bredbandsinfrastruktur, bland annat i sträckor som är kommersiellt olönsamma, men som ur ett regionalt perspektiv är nödvändiga för att nå de nationella bredbandsmålen.

Cirka 49 000 hushåll har erbjudits en anslutning sedan starten 2016. Det innebär att cirka
112 700 personer i Halland berörts av ett erbjudande om fiberanslutning. 23 300 hushåll har tackat ja, 18 200 installerade, ca 14 400. är aktiverade i nuläget.

• 5 100 hushåll återstår att ansluta, varav ca 2 000 installerade under 2023.
  • Cirka 2 900 kilometer har grävts
  • 6 500 avtal har med markägare har ingåtts

Regionens ambition var att stimulera den marknadsdrivna bredbandsutbyggnaden så långt det var möjligt, skapa en attraktivitet att bygga och en konkurrens och därigenom få till stånd en hög utbyggnadsgrad. Resultatet är mycket gott, med en stor uppväxling av offentliga medel, nästan i storleksordningen tiofaldig, där regionens 104 mnkr blivit 845 mnkr från marknaden tillsammans med cirka 240 mnkr ytterligare investerade medel som en direkt följd av de ursprungliga investeringarna.

Det är flera nätägare som bidragit till att Halland ligger högt i rankingen och men samarbetsavtalet har effektivt bidragit till framgången, i synnerhet för tillgången till bredband utanför de halländska tätorterna.