Fullsatt och fartfyllt när det offentliga Halland ses och pratar digitalisering

Publicerad: 2024-04-15 Senast ändrad:

Kultur, människor och mod. Och att ha koll på sin data och information. Det är det som krävs för att vara med i matchen i det nya AI-samhället. Det var några av medskicken från dagens konferens ”Digital omställning – på riktigt” för offentlig sektor i Halland.

Över 200 personer från Hallands kommuner och region var samlade på Arena Varberg under fredagen för att prata digitalisering.

– Intresset har verkligen varit jättestort att vara med här idag. Så kul! Vi borde ha bokat Globen istället, konstaterar Torbjörn Larsson IT-ansvarig på Falkenbergs kommun och Madeleine Solenhill, verksamhetschef inom IT och digitalisering i Region Halland. Bägge representerade nätverket DLH, Digitalt ledarskap i Halland som arrangerat dagen.

Madeleine Solenhill och Torbjörn Larsson hälsar välkomna

Från scenen pratade bland annat regiondirektör Krister Björkgren om vikten av att kraftsamla och arbeta tillsammans i Halland för att lösa välfärdsutmaningarna och samhällsuppdraget genom IT och digitalisering:

– Vi vill ju alla skapa nytta och värde för våra medarbetare och för hallänningen. Min bild är att vi i Halland har mycket goda förutsättningar för det och att vi är ledande inom digitala utveckling. Vi har en högskola som ligger långt framme inom området och som delar med sig av sin kunskap. Vi har närheten till varandra och den närheten är viktig för oss att ta vara på. Vi har alla förutsättningar att ta ett gemensamt ledarskap i Halland, men vi har också mycket att lära.

Regiondirektör Krister Björkegren, Anna Petersson innovationchef på HighFive och digitaliseringschef i Varbergs kommun Ingrid Halvorsen.

På agendan och talarlistan under konferensen på temat Digital omställning på riktigt fanns även flera medarbetare och chefer från de halländska kommunerna och Region Halland i paneldebatter, inspirationspitchar samt rundabordssamtal.

Mod att lära tillsammans trots risker

Men ingen AI-dialog utan att också prata risker. AI blir ju bara så bra som den data som man använder och har.  Ett av passen under dagen handlade därför om cybersäkerhet och Ingrid Halvorsen, digitaliseringschef i Varbergs kommun var inte ensam om att lyfta informationssäkerhetsfrågan:

–  Vi i offentlig sektor har ett viktigt uppdrag att göra rätt för dem vi är till för och att vi använder AI på ett klokt sätt. Vi i Varberg har börjat med dataskydd och integritetsfrågor i ett förberedande arbetet inför omställningen till AI. Vi behöver ha lite koll på vår data och på vår information, så väck datafrågan och börja städa.

Anna Petersson, innovationschef på den halländska innovationsarenan HighFive ”äter, lever och sover AI” och menar att AI är en hel värld av tekniker, algoritmer och modeller som kan hjälpa oss att förstå världen lite bättre och vår förmåga att förstå, styra, prognosticera och skapa. Alla risker till trots är Annas råd till offentlig sektor att vara fortsatt modiga:

– Den största risken är att vi inte gör en förflyttning alls inom AI. Vi måste fokusera på de problem vi vill lösa och sedan använda tekniken, jobba tillsammans och lära av varandra för att skapa den värld vill ha.

Ännu mer halländskt samarbete i vardagen på önskelistan

Fredrika Dahlberg, innovationsledare och Helena Borgström verksamhetschef på Bygg och miljöförvaltningen i Kungsbacka var båda mycket nöjda med dagen. Men de vill ha ännu mer samverkan och utbyte även i vardagen i digitaliseringsfrågan.

– Även om vi i kommunerna har lite olika förutsättningar och organisering skulle vi kunna samlas kring de olika processer har gemensamt. Det vi också behöver draghjälp i att koordinera och facilitera vår samverkan. Kanske en roll för regionen att ta?

Fredrika Dahlberg och Helena Borgström

Om konferensen och arrangören

Konferensen Digital omställning – på riktigt är ett initiativ från DLH – Digitalt ledarskap i Halland. DLH är ett nätverk och samverkansforum för utbyte mellan Region Halland och de halländska kommunerna. Forumet samordnas av Region Halland som en del av utvecklingsuppdraget för att främja hållbar utveckling och tillväxt i Halland.

Konferensen vände sig till alla som jobbar med verksamhetsutveckling och digitalisering på strategisk nivå inom kommun eller i Region Halland.