Fyra titlar får stöd till litteratur

Publicerad: 2020-01-31 Senast ändrad:

Förlag kan söka litteraturstöd från Region Halland för titlar ur senaste årets utgivning. En referensgrupp bedömer ansökningarna och de titlar som får stöd är av god kvalitet, både tekniskt och redaktionellt, samt har ett värde för Halland. Fyra titlar får litteraturstöd för 2019.

Syftet med stödet är att professionella författare ska ha goda möjligheter att bo och verka i Halland genom att skriva och ge ut litteratur av hög kvalitet. Stödet ska också främja kvalitetsutveckling och kvalitetsdiskussion om litteratur och dess roll i samhället.

Litteraturstöd för 2019

Region Halland har beslutat att ge stöd till förlagen för följande titlar:

Cirkus av Kajsa Bacos och Gudrun Edel, Kulturverket Onsjö 428
De glada, fina bilderna kom först. De betyder mycket för berättelsen, som bygger på egen positiv upplevelse av cirkus. Texterna är sångbara.

Vilddjur och Vardagsromantik av Catharina Sanjay Ohlsson, Tekannan förlag
Ögonblicksbilder. En kärlekshistoria under utveckling som vinner på omläsning. Boken är skickligt formgiven. De proffsiga bilderna är sinnliga. Personligt utan att vara privat.

Liv och Smilla – vägen hem av Maria Redström Norrman, Idus förlag
Debutant med en spännande historia. Det är en söt liten bok med driv i berättelsen. Här diskuteras stora frågor om liv och död. Med pedagogiska frågor.

Stjärnorna blommar om natten av Alf Hambe, BookLund förlag
Här finns många sångbara ej tonsatta dikter. Alf Hambe är allra bäst i naturlyriken. Han behärskar rimkonsten och hantverksskickligheten finns där.

Referensgruppen bestod av:

• Niclas Hval, översättare samt lärare på Valand i Göteborg
  • Lillemor Åkerman, bibliotekarie med inköpsansvar och programverksamhet vid Varbergs bibliotek
  • Evy Callmer, f d bibliotekarie med inköpsansvar
  • Maria Ehrenberg, regionbibliotekarie, FD i litteraturvetenskap, kritiker