Halland är Årets exportregion!

Som ett led i arbetet med att öka exporten från hela landet delade regeringen under fredagen ut priset Årets exportregion. Och Halland vann.

Publicerad: 2021-10-22 Senast ändrad:

Fredagen den 22 oktober prisades Årets exportregion för första gången. Priset, som är instiftat av den svenska regeringen, delades ut av utrikeshandelsminister Anna Hallberg i närvaro av H.K.H Prins Daniel. Halland vann priset i konkurrens med de andra två nominerade regionerna, Norrbotten och Skåne.

– Det är fantastiskt att få bli uppmärksammade i en så viktig fråga som export. För Halland är det en viktig tillväxtmöjlighet som vi kommer fortsätta arbeta med, och det är bra att regeringen lyfter arbetet med internationalisering och export, säger Bo-Josef Eriksson, regional utvecklingsdirektör, Region Halland.

– Det känns toppen! Vår viljeriktning har varit tydlig och långsiktig när det gäller det halländska näringslivets exportförmåga. Under de senaste fem åren har Halland haft en positiv utveckling av varuexport och är topp tre i landet. Det är så glädjande att vi nu uppmärksammats nationellt – det ger en god kraft framåt, säger Helene Andersson (C), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott, Region Halland.

Brett samarbete för att underlätta för företagen

I Halland samverkar Almi Halland, EKN (Exportkreditnämnden), Västsvenska handelskammaren, EEN (Enterprise Europe Network), HighFive, Business Sweden, kommunerna och Region Halland kring export. Under 2021 krokade Halland även arm med grannregionen Västra Götaland i en gemensam satsning, och har på så vis kunnat bredda sitt stöd till företag och växla upp resurserna för exportfrämjandet.

– Tänk att Halland gick vinnande ur detta, det känns helt fantastiskt att få representera det fina arbete med export som görs hos aktörer och företag i Halland. Den starka utvecklingen i Halland beror självklart på företagens driv och arbete, men även att vi aktörer och det offentliga ser till att underlätta för företagen, säger Ellen Källberg, strateg näringsliv, Region Halland.

Några framgångsfaktorer i Hallands export:

• De senaste fem åren har Halland haft en positiv utveckling av varuexport och är topp tre i Sverige.
  • Halland är också en av endast sex regioner som har positiv utveckling av varuexport de senaste två åren, trots en global pandemi.
  • Vart tredje företag i Halland startas av en kvinna, vilket är topp fem i Sverige.
  • Halland har ett högt antal varuexporterande små och medelstora företag per invånare (363 exporterande små- och medelstora företag per 100 000 invånare).

Vinnarmotivering för Årets exportregion lyder:

”Halland är en unik region när det kommer till entreprenörskap och småföretagande – något som ger effekt i regionens export. Regionen har många små- och medelstora företag inom livsmedel, teknik, vård, hygien, design och musik som tack vare att de fått rätt stöd i rätt tid vågat ta klivet ut på den internationella marknaden.

Det offentliga stödet har varit starkt bidragande för att ge företagarna i Halland den kompetens, de kontakter och det kapital som behövs för att kunna göra en framgångsrik exportresa. Det kan handla om utbildningar, företagsnätverk eller internationaliseringscheckar. Regionen arbetar aktivt med verktyg som stärker företagarnas mod att ta vidare i sin internationaliseringsprocess. Hallands stärkta samarbete med Västra Götalandsregionen har tillfört en extra dimension i främjandet och ett kvalificerat erfarenhetsutbyte.”

Halland vann priset som Årets exportregion – regeringen.se

Kontaktuppgifter: