Halland berörs inte av säkerhetsluckan på 1177 Vårdguiden på telefon

Publicerad: 2019-02-19 Senast ändrad:

1177 Vårdguiden på telefon svarar på hälso- och vårdfrågor från allmänheten. Samtalen till 1177 Vårdguiden på telefon spelas in för att ha möjlighet att gå tillbaka och kvalitetssäkra samtalen.

Varje region ansvarar själv för driften av tjänsten 1177 Vårdguiden på telefon. Företaget Inera ansvarar bland annat för samordning av telefoni- och journalsystem för 18 av de 21 regionerna. Halland är en av 18 regioner som samarbetar med Inera.

En säkerhetslucka har upptäckts hos de tre regioner som inte använder Ineras system. Det är systemet hos en underleverantör som medfört att inspelade samtal blivit tillgängliga. Halland har alltså inte denna underleverantör och påverkas inte av säkerhetsproblemen.

De tre regionerna som påverkas är Stockholm, Värmland och Sörmland.

Läs mer hos Inera.