Hallands dansk-svenska historia uppmärksammas i #jubileum400

Från sommaren 2018 till sommaren 2019 genomförs #jubileum400 - ett jubileumsår som uppmärksammar färdigställandet av Halmstads slott och Varbergs fästning. Det övergripande temat är 1600-talet och Hallands långa historia som ett gränsland. Vi söker nu arrangörer som vill göra evenemang inom jubileumsåret!

Publicerad: 2018-06-21 Senast ändrad:

Halmstads slott och Varbergs fästning med symbolen 400 år.

Varbergs fästning stod klar år 1618 efter att ha byggts ut till en av dåtidens modernaste fästningar. Halmstad slott färdigställdes samma år, lagom till kungamötet i februari 1619 mellan Kristian IV och Gustav II Adolf. Fästningen och slottet har varit och är fortfarande centrala platser i Hallands historia och kultur, och de är viktiga delar av kulturarvet.

– När vi lär oss om svensk historia får vi inte veta så mycket om hur det var i Halland – eftersom Halland i långa perioder varit danskt och då ingår i den danska historieskrivningen. Vi vill göra Hallands historia mer känd och under #jubileum400 kan många vara med och berätta den historien med olika perspektiv och på olika platser i Halland, förklarar Daniel Borgman, projektledare.

Redan i april inleddes firandet av Varbergs fästning 400 år på Hallands kulturhistoriska museum. Det gemensamma jubileumsåret startar i slutet av sommaren 2018 med öppet hus på Halmstads slott och avslutas sommaren 2019. Tiden däremellan fylls av många olika aktiviteter.

– Jag hoppas att många vill bidra till programmet #jubileum400, säger Lena Sommestad, landshövding och initiativtagare till jubileumsåret. Åren kring 1618 stod Halland i fokus för nordisk storpolitik, och det finns mycket att berätta från såväl svenskt som danskt perspektiv. Just i år – 2018 – är det också det Europeiska kulturarvsåret, vilket är en inspiration för att lyfta vårt unika halländska kulturarv.

Vi söker arrangörer från hela Halland

Jubileumsåret samlar olika aktörer som genomför egna aktiviteter och arrangemang under samma paraply: #jubileum400. Föreningar och privatpersoner kan delta genom att anmäla sitt arrangemang som en del av jubileet. Det kan vara en föreläsning, guidning, öppet hus, konsert, teaterpjäs med mera. Musik, mat, hantverk, byggnader, människoöden – allt ryms inom jubileet!

Statens fastighetsverk, som är ägare av byggnaderna, kommer att ansvara för en del aktiviteter på Halmstads slott. Halmstads och Varbergs kommuner kommer att ordna arrangemang i respektive kommun. Region Halland tillsammans med Länsstyrelsen i Hallands län kommer att sprida sina vingar och arrangera evenemang runtom i resten av Halland.

#jubileum400

Följ vad som händer på Instagram @jubileum400 eller jubileum400 på Facebook. Medverkande evenemang samlas också på www.regionhalland.se/jubileum400 och det är där arrangörer kan anmäla sina aktiviteter.

Halmstads slott och Varbergs fästning 400 år

Jubileumsåret genomförs av Region Halland – Kultur i Halland tillsammans med Länsstyrelsen i Hallands län, Statens fastighetsverk, Halmstads kommun och Varbergs kommun. Andra aktörer som deltar är Hallands Konstmuseum, Hallands kulturhistoriska museum och Garnisons- och Luftvärnsmuseet.

För mer information, kontakta gärna:

Daniel Borgman, projektledare för #jubileum400, Kultur i Halland, tel. 035-17 98 36, e-post: daniel.Borgman@regionhalland.se