Halländsk deltagare utsedd till Tempo Meet-up

Publicerad: 2022-03-01 Senast ändrad:

Det blir Ted Johnsson och Nergiz Is som deltar från Halland i årets upplaga av Tempo Meet-up för dokumentärfilmare, ett talangprogram som pågår under Tempo dokumentärfilmfestival i Stockholm.

Syftet med Tempo Meet-up är att dokumentärfilmare i vardande från alla regioner i hela Sverige ska kunna träffas och utbyta erfarenheter, samt få stöd för att ytterligare utveckla sitt eget projekt på väg till en publik. Sammanhanget med Tempo dokumentärfestival är förstås utmärkt, då svenska och internationella dokumentärfilmare samlas under en vecka för att fördjupa sig i den samtida dokumentärfilmen.

Kultur i Halland – Film utlyser varje år en plats för en halländsk filmare. Till årets deltagare från Halland har vi utsett Ted Johansson och Nergiz Is från Halmstad.

Nergiz Is och Ted Johnsson.

Ted Johnsson arbetar just nu med en mycket personlig men allmängiltig dokumentär berättelse. ”Min pappa är död” är en 15 min dokumentärfilm om ånger, saknad och mod. Den handlar om att förlora en förälder som fortfarande finns kvar. Allt kretsar kring att Teds pappa, 61 år gammal, valde att byta kön.

–Genom min yrkesroll som tv och filmskapare var det genom kamerans hjälp som jag vågade ta tag i detta trauma. Genom filmat arkivmaterial, mockumentära minnen och nutida klipp med intervjuer får ni följa mig och pappa när vi tar igenom oss detta. Från en första jobbig inspelning till en bearbetning och försoning. Det finns mycket filmat material, men ändå mycket kvar att göra med klippning etc. Jag är själv regissör, och tillsammans med min företagspartner har vi axlat alla andra roller. Nästa steg är att ta in en mer etablerad stor producent som kan leda det vidare, berättar Ted.

Nergiz Is är filmskapare och projektledare från Halmstad med rötter i Nässjö.

–Något som ligger i grunden för mitt starka intresse inom projektledning är att jag tidigare jobbat för Human Rights and Science i både Stockholm och Rwanda. Förutom ett eget dokumentärt filmprojekt så samarbetar jag med Ted i hans kortfilm ”Min pappa är död”. Jag har hittills fungerat som projektledare/producent i projektet.

Tempo dokumentärfestival pågår mellan 7-13 mars 2022.