Hela Halland ska läsa boken I väntan på kometen

Publicerad: 2021-02-03 Senast ändrad:

Årets bok i Hela Halland läser är 2021 I väntan på kometen skriven av hallandsbördiga Ingrid Kampås. Det blir aktiviteter på biblioteken i Halland, med bokcirklar och författarbesök under mars och april. Idén är att många i hela Halland läser samma bok och möts kring läsupplevelsen på olika sätt.

Ingrid Kampås och omslagsbild från boken "I väntan på kometen".
Fotograf för författarporträttet: Rebecca Jesse.

Kultur i Halland har glädjen att meddela att boken I väntan på kometen av Ingrid Kampås är utvald som läsebok i Hela Halland läser 2021.

Samarbetsparter är folkbiblioteken i Falkenberg, Halmstad, Hylte, Kungsbacka, Laholm och Varberg samt Hallandsposten, Hallands Nyheter och Norra Halland. Hela Halland läser arrangeras för åttonde gången i rad.

Digitalt författarbesök i april

Författarbesöken med Ingrid Kampås sker digitalt den 15 april på folkbiblioteken i alla sex kommuner i Halland. I samband med dessa sker en mängd olika aktiviteter arrangerade av biblioteken.

Ingrid Kampås är född i Veddige 1957. Hon utbildade sig till sjuksköterska och när författarådran gjorde sig gällande publicerades hennes första bok 2002. I väntan på kometen är hennes åttonde roman. Hon flyttade till Lübeck i Tyskland 2011 och arbetar sedan dess enbart som författare och litterär översättare från tyska, norska och danska till svenska.

I väntan på kometen

Det är sextiotal i Halland och på första skoldagen blir Anna och Stefan bänkkamrater, eftersom de blir över. Stefan bor med sin mamma hos gammelmorfar Petrus, 2 meter och 4 centimeter lång, han som har bott i Amerika, men sedan många år nu snickrar dörrar och fönster i hembygden medan Stefan sover på hans rock i kutterspånshögen.

Anna bor på Villagatan, har en städande starkt religiös mor och en pappa som älskar en annan. I barnens liv finns också den unga lärarinnan Ella, som bär på en stor hemlighet. Och Neil Armstrong som Stefan skriver brev till.

En roman om uppslukande kärlek och försoning.