Kaj Josefsson har gjort en hjälteinsats för att få hallänningarna vaccinerade

Publicerad: 2022-06-22 Senast ändrad:

Foto: Daniel Hedeholt

Snart 85-årige infektionsläkaren Kaj Josefsson har vaccinerat flest personer i hela Halland under sitt år på vaccinationsenheten. Tillsammans med andra pensionerade före detta vårdanställda har han sett till att 9000 hallänningar blivit vaccinerade på vaccinationscentralen, äldreboenden, skolor, och via vaccinationsbussen på olika platser runt om i Halland.

Som före detta infektionsläkare var det en självklarhet för Kaj att tacka ja till att bli en av regionens vaccinerare när Halmstad hade öppnat sin vaccinationscentral på Halmstad arena.

– Jag ville göra något meningsfullt. Att vaccinera människor mot en svår sjukdom kändes bra, säger Kaj.

Förutom vaccinationscentralen är Kaj en av dem som varit ute och vaccinerat på skolor och äldreboenden. Han har även jobbat med vaccinationsbussen, vilket har gjort det lättare att vaccinera sig även där det varit längre till vårdcentraler eller vaccinationscentraler.

– Många är extremt tacksamma för att regionen har servicen att komma ut med en buss för att vaccinera. Det gör det mycket lättare för till exempel äldre ute på landsbygden att få sina vaccinationssprutor, säger Kaj.

Kaj är den som har vaccinerat flest i Halland, hela 9000 personer. Av alla som arbetat med vaccineringen så är 70-80 procent pensionärer som tidigare arbetat inom vården och som tyckt att det är roligt att göra en insats även efter pensionen. Kaj har funnit mycket glädje i att steppa in i vården på ålderns höst.

– Jag hade så trevliga kollegor och det var alltid roligt att arbeta ihop med dem. Jag fick träffa på gamla kollegor från sjukhuset och även många nya personer, säger Kaj.

Chefen för vaccinationsenheten, Daniel Hedeholt, ser med stolthet och glädje på pensionärernas stora insats.

– Kaj är en riktig lagspelare som hjälper alla. Han har burit och kånkat, och varit omtänksam i själen rakt igenom. Han bryr sig verkligen om människor, säger Daniel.

Jobbat flera år på klinik i Afrika
Kaj har sin bakgrund som infektionsläkare och har arbetat på sjukhuset i Halmstad i 36 år. Under sina år som läkare och efter pensionen har han även arbetat en hel del i Afrika. Första gångerna var han Zimbabwe och arbetade på en mottagning för könssjukdomar, och sedan har han framförallt varit i Tanzania och Uganda.

Ett extra kärt minne från Afrika var när Kaj hälsade på sin son som gjorde läkarpraktik i Uganda och fick kontakt med en läkare där, Doktor Elly. Doktor Elly hade inte haft semester och jobbat varje dag på sin praktik på landsbygden utanför Victoriasjön i tolv år och frågade Kaj och hans son om det inte kunde hjälpa honom. Sagt och gjort – ett år senare var Kaj där. Båda hans barn är läkare, och var också på plats i Uganda och hjälpte till i perioder.

– Det är något helt annat att arbeta som läkare på landsbygden i Uganda. Det var mycket förlossningsvård, men också en hel del malaria. Det var otroligt lärorik för alla oss tre och vi kontakt med Dr Elly än idag, säger Kaj.

Att vara tillbaka i vården som 85-åring har gjort Kajs vardag roligare.

–Jag är så glad att jag fått möjligheten att hjälpa till med att vaccinera. Det har varit det roligaste året på länge för mig, säger Kaj.