Klart med ny regiondirektör till Region Halland

Det var inte bara det attraktiva läget och den natursköna platsen som lockade den nya regiondirektören till Halland. Krister Björkegren har följt regionen under lång tid och tycker att alla förutsättningar finns för att kunna bidra till fortsatt utveckling och goda resultat.

Publicerad: 2023-03-28 Senast ändrad:

På tisdagsmorgonen togs beslutet av regionstyrelsens arbetsutskott att Krister Björkegren blir Region Hallands näste regiondirektör. Idag är han regiondirektör i Region Östergötland och innan dess hade han samma position i Kalmar. Han går därför in i en roll som inte är främmande.

− Efter flera roller inom de sydöstra regionerna känns det lockande att beträda ny mark västerut, säger Krister Björkegren. I Region Halland finns en lång tradition av att driva utvecklingsfrågor framgångsrikt tillsammans med andra aktörer, vilket för mig är högintressant. Att som region vara tillräckligt stor för att kunna påverka och ändå lagom stor för att dra nytta av den gemensamma kraften i olika samarbeten tror jag är en framgångsfaktor för Halland.

Krister Björkegren är civilekonom i grunden och har både arbetat som regiondirektör, utvecklingsdirektör, sjukhuschef samt med projektledning och utredning i olika roller. Regionstyrelsens ordförande Mikaela Waltersson (M) är nöjd med rekryteringen och tror att den ska bidra till en fortsatt positiv utveckling i Halland.

− Krister Björkegren har gedigen och bred erfarenhet både av privat och offentlig verksamhet och då både av regionala utvecklingsfrågor, forskning och utveckling samt hälso- och sjukvårdsfrågor, säger Mikaela Waltersson. Han har bidragit till goda resultat i de roller han haft tidigare och jag är övertygad om att detta innebär den fortsatt stabila ledning vi behöver framåt, i en orolig tid och med de utmaningar vi delar med övriga regionsverige.

Rollen som regiondirektör tycker Krister Björkegren innehåller många av de delar som driver honom och han beskriver sitt ledarskap som tydligt, stöttande och inlyssnande.

− Det är fantastiskt roligt att få chansen att vara med och driva samhällsutveckling samtidigt som det är en utsatt och utmanande roll, menar Krister Björkegren. Just att få större komplexa system att fungera. Det är ju inte heller något man kan göra själv, så i rollen ingår kontinuerligt arbete med det kollektiva ledarskapet. För att vi ska våga utmana och utveckla tror jag på att vi ska vara nyfikna, ständigt förbättra och har ett öppet kommunikativt klimat. På så vis tror jag vi får en arbetsmiljö vi kan prestera i och vara så bra vi kan tillsammans.

− Vi är i en tid med stora utmaningar kring ekonomi och bemanning och också stor osäkerhet i vår omvärld, fortsätter han. Då är det viktigt att både har en motståndskraft och en fortsatt utvecklingskraft. Det är avgörande för hela välfärdssverige att samtidigt som man upprätthåller en hög kvalitet i kärnverksamheten vara attraktiva arbetsgivare och arbeta med hållbarhetsfrågor, civilt försvar bland mycket annat.

Den 1 juni planeras Krister Björkegren tillträda som regiondirektör.

Krister Björkegren
Foto: Per Groth
www.pergroth.com Foto: Per Groth

Kort om Krister Björkegren
Ålder: 53 år

Familj: Fru, två barn och en hund.
Gör helst på fritiden: När han inte jobbar idrottar han (Squash eller

Mountainbike) och är gärna ute i naturen. Han är konstintresserad och har alltid en bok på gång.

Bor: I Småland, men kommer också att bo i Halland i samband med tillträdet.