Linus, 21, blev frisk från leukemi – har träffat donatorn

Publicerad: 2023-11-14 Senast ändrad:

Ung man sitter på en träbänk

I april 2020 fick Linus Wolrath från Åsa diagnosen kronisk leukemi. 25 september samma år genomgick han en stamcellstransplantation. I somras träffade Linus donatorn som räddade hans liv.

När det nya året, 2020, skålades in trodde Linus Wolrath att det skulle bli det bästa året någonsin, resor var inplanerade och livet som 18-åring lekte. Några månader senare fick sig livsglädjen dock en törn, när Linus fick väldigt ont i ryggen och under kort tid rasade 10-15 kilo i vikt. Olika undersökningar gjordes och benmärgsprovet som togs på sjukhuset i Varberg visade avvikande värden – läkarna konstaterade att Linus hade kronisk leukemi.

– När läkaren sa det så tänkte jag att jag aldrig kommer bli frisk, den var ju kronisk, men samtidigt hade jag tron på att det skulle lösa sig. Jag var väldigt sjuk och påbörjade cellgiftsbehandlingen dagen efter beskedet och kommer inte ihåg så mycket av den här perioden faktiskt, berättar Linus.

Från april och tre månader framåt låg Linus på Hallands sjukhus i Halmstad. Det var en utmanande tid på sjukhuset och många komplikationer som tillstötte, men tillslut kom ett positivt besked från läkaren ”vi har hittat en donator till dig ”.

– Jag kommer ihåg att det dröjde en stund innan jag berättade för mina föräldrar och de blev arga på mig för att jag inte ringde direkt och berättade. ”Hur kan du inte berätta direkt?”, men det var väl mitt lugn över att det trots allt skulle lösa sig som gjorde att jag inte hade så bråttom, säger Linus och ler.

– Jag inser att jag har haft en väldig tur, i mitt fall var det inte svårt att hitta en match på stamceller, det fanns flera 1000 möjliga donatorer. Men det blev till slut en donator i Tyskland.

Ung man sitter på en träbänk och samtalar med kvinna
Foto: ROBERT ALMQUIST

Linus förbereddes inför transplantationen, han genomgick ytterligare en cellgiftsbehandling som skulle döda de egna stamcellerna för att öka möjligheten för de nya stamcellerna att ta över. Den 25 september 2020 var Linus redo för transplantationen. De donerade nedfrusna stamcellerna flögs över till Sahlgrenska sjukhuset, där transplantationen skulle ske.

– Man kan säga att det var som ett dropp med blod som jag fick med givarens stamceller. Jag fick det genom en så kallad CVK, central venkateter, som satt vid axeln ungefär, berättar Linus.

Efter transplantationen var Linus väldigt trött, det smakade illa i munnen och det var mycket som även luktade illa. Under den månad som Linus var på sjukhus efter transplantationen, tog det inte lång tid för blodvärdena att bli bra och han fick komma hem.

– Jag gick därefter på kontroller tre gånger i veckan. I januari 2021 kunde inte läkarna se någon sjukdom alls, berättar Linus.

– Nu ville jag göra allt, jag levde livet och tog i kapp det jag kände att jag missat. Idag är jag helt frisk och mår väldigt bra, mycket bättre än vad läkarna trodde att jag skulle göra, även om jag är lite tröttare än andra och behöver mer återhämtning, berättar Linus.

Att träffa sin donator

Två år efter transplantationen fick Linus frågan om han ville bryta patientsekretessen och veta vem som donerade sina stamceller till honom. I somras träffades de för första gången.

– Det är en väldigt omtänksam 23-årig kille från Tyskland. Han kom och hälsade på mig och min familj under en vecka i somras. Det var skitkul, det var som att träffa en kompis och det var faktiskt inte så känslosamt möte för mig, jag har aldrig varit orolig. Men det var desto mer känslosamt för min mamma och pappa, säger Linus och ler.

–Vi har gått igenom våra liv och hur allt har gått till och han känner såklart min tacksamhet, utan honom hade jag inte suttit här idag. Att donera sina stamceller är det största och det lättaste man kan göra för någon, säger Linus.

Att anmäla sig till Tobiasregistret

Tobiasregistret är det svenska registret för givare av blodstamceller och består av personer i Sverige som har anmält sig, skickat in ett salivprov för analys och sagt ja till att donera blodstamceller om en sjuk patient skulle ha behov av just deras blodstamceller. För att gå med krävs det att du är frisk och mellan 18–35 år och vara bosatt i Sverige.
Läs mer om Tobiasregistret: https://tobiasregistret.se/