Lova, 16, är med och utvecklar vården

Publicerad: 2023-09-15 Senast ändrad:

Sjuksköterska Michaela Ulfsparre och Lova Herrlin i en ommålad vårdsal
Lova Herrlin, 16 är med och påverkar vården. Här tillsammans med Michaela Ulfsparre, sjuksköterska, i en av de ommålade vårdsalarna. Foto: Anna Carlsson

Sedan cirka 2 år tillbaka är Lova Herrlin, 16 år, med och påverkar och utvecklar vården på Barn- och ungdomskliniken i Halmstad. Hon, tillsammans med åtta andra unga killar och tjejer, deltar i det patientråd – Unga experter i fokus – som startade 2019 för att förbättra vården.

– Att vara med i ungdomsrådet känns som att man gör skillnad och jag hoppas att det hjälper andra att trivas bättre på sjukhuset, även om man är på avdelningen för att man är sjuk. Vi har fått igenom att måla om på kliniken så att det inte är vitt överallt. Sedan förra hösten har rummen tema skog och hav med ljusa och lugna gröna och blåa färger, korridorerna har också fått andra färger. Det är jag stolt över, att få igenom att byta färger – det är en stor grej, säger Lova Herrlin.

Lova fick barnreumatism när hon var fyra år gammal. Det är en kronisk sjukdom där kroppens egna immunförsvar attackerar sig självt och skapar inflammation i leder, som innebär svullnad och värk. Lova har under åren varit regelbundet på barn- och ungdomskliniken, för att få hjälp med medicinering som minskar stelheten och smärtan. Varje vecka tar hon sprutor på egen hand.

Sedan 2019 har Barn- och ungdomskliniken på Hallands sjukhus Halmstad haft patientrådet – Unga experter i fokus. Michaela Ulfsparre, barnsjuksköterska på avdelnings 62, är tillsammans med en kollega ansvarig för patientrådet.

– Det är väldigt roligt och givande att jobba med de här unga killarna och tjejerna, de är drivna och har fått igenom flera positiva förändringar. Vissa barn och unga är inlagda länge hos oss och då är det viktigt att lyssna på förslag som kan göra vistelsen bättre, säger Michaela Ulfsparre.

– Tidigare var större delen av mottagningen och kliniken anpassad för små barn, med färgglada bilder och tecknade figurer, det är inte så kul att vara 16-17 år och ligga på en barnavdelning då – nu är det mer neutralt och anpassat för alla, fortsätter Michaela Ulfsparre.

Rådet har åstadkommit fler förändringar

En annan förändring som rådet har fått igenom är maten som serveras på barn- och ungdomskliniken. Tidigare åt inte alla barn så bra, för att de inte tyckte om maten, berättar Michaela. Efter diskussion i patientrådet kom förslag på förändrad meny och nu serveras till exempel tacos, pannkakor och hamburgare på menyn, en meny som är mer anpassad för barn och unga.

Patientrådet – Unga experter i fokus träffas tre till fyra gånger per termin, efter skoltid och uppläggen kan se lite olika ut.

– Vissa gånger finns det saker som de själva vill ta upp, som de har tänkt på, det kan vara till exempel personalens bemötande. Jag vet, vid ett tillfälle diskuterades vårdpersonalens tid vid ett besök. Ofta frågar personalen om barnen har några frågor i slutet på besöket, när det inte finns så mycket tid kvar, nu ställs oftare frågan i början, så svaren hinns med, säger Michaela Ulfsparre.

Finns mer att göra

Sjuksköterska Michaela Ulfsparre och Lova Herrlin i provtagningsrum. Tittar leende på varandra.

Lova Herrlin ser att det finns mer att göra i andra verksamheter.

– Jag var hos tandvården på sjukhuset och i väntrummet skulle man kunna göra små förändringar. Idag är det ett enda stort väntrum, med stolar längs med väggarna och det kan vara jobbigt för en del, som kanske är rädda och vill sitta lite mer avskilt. Det skulle gå att lösa med några skärmar eller andra möbler, säger Lova Herrlin.

Region Halland och Barn- och ungdomsklinikens patientråd – Unga experter i fokus, har blivit omtalat och flera andra regioner har visat intresse för att skapa liknande råd.

– Det känns ju kul att Halland är en föregångare och att flera andra regioner är intresserade av vårt arbete. Jag ser att modellen med ett expertråd som består av patienter, skulle kunna fungera i andra verksamheter i Region Halland också. Det behöver inte kräva så mycket, men göra stor skillnad – men det behövs förstås någon som är driven i verksamheten och en chef som tycker det är viktigt, säger Michaela Ulfsparre.