Elisabeth Skog fick regionens kulturpris 2023

Publicerad: 2023-12-06 Senast ändrad:

”Superroligt, fantastiskt – och överraskande.” Det säger mottagaren av Region Hallands kulturpris 2023 – bibliotekarien Elisabeth Skog.

För Halmstadborna är Elisabeth mest känd som bibliotekarie på stadsbiblioteket, för Hallandspostens läsare för återkommande krönikor om litteratur och för sina nyårsdikter (en ny är på gång) och för bibliotekssverige som en person med många okonventionella arbetsmetoder! Några ytterligare kanske har hört hennes essäer i OBS Kultur P1.

Litteratur, läsning och läsfrämjande har gått som en röd tråd genom hennes liv. Hennes uppdrag som bibliotekarie innebär att hon ska arbeta läsfrämjande.  Något hon tagit på största allvar i snart 35 år.

– Att främja läsning. Det tycker jag är något väldigt, väldigt fint och jag tycker det är viktigt och givande att dela läsupplevelser och samtala kring det lästa med andra. Läsning måste inte vara en ensam verksamhet!

Under flera år gjorde Elisabeth och kollegan Jeanette Malm Bibliotekspodden där de pratade om läsningen, litteraturen och livet, men nu är det andra projekt som gäller:

Nyligen var Elisabeth konferencier för ”En kväll för boken” på Halmstads teater, hon samtalade med fem kända författare om deras nyutgivna böcker. Alla 900 biljetterna såldes slut på nolltid.

– Det finns et starkt och levande intresse för litteratur.

Biblioterapi är en annan av Elisabeths verksamheter. Det handlar om att i grupp gemensamt läsa en text och sedan samtala om vilka känslor och tankar orden skapar. Ett sätt att skapa förutsättningar för viktiga existentiella samtal.

– Vi har precis haft en grupp ”Dikter för svårmodiga”. I dag läste vi en dikt av Tomas Tranströmer.  Det handlar inte om att analysera dikten utan mer om vad som händer med mig när jag läser den. Det blev det ett samtal om åldrande, glömska och möjligheten att bryta mönster.

Att tillgängliggöra litteratur för personer med olika former av läshinder är en annan hjärtefråga för Elisabeth som under åren skapat flera olika sammanhang där, till exempel, synskadades läsning lyfts och diskuterats. Genom bidrag från Statens kulturråd startade läsecirkeln ”Att läsa med öronen: att inkludera talboken i litteratursamtalet”.

Elisabeth menar inte att litteratur hjälper mot allt, men hon vet att det kan vara en ovärderlig tillgång i livet:

– På många sätt! När du läser något och tänker – precis så är det – och det uppstår en gemenskap mellan dig och texten. Du kan få syn på något om dig själv som du kanske anat men inte kunnat sätta ord på. Starka ögonblick, jag lovar!

Har du några tips för lämplig litteratur för att hantera vår samtid?

– Ja, tillståndet i världen just nu behöver mer poesi.  Läs en dikt av Tomas Tranströmer, Tua Forsström eller Wislawa Szymborska. Poesi är utan tvekan den bästa självhjälpslitteraturen!

Elisabeth är van att få pris. Tidigare har hon fått pris från Svenska Akademien, Storytel Awards och Svenska Biblioteksföreningen. För prispengarna har det, bland annat, blivit litterära resor. En gång gick den till Krakow där hon gick i poeten Wislawa Szymborska fotspår. Frågan är vart den går den här gången?

En tur till London för att utforska Virginia Woolfs kvarter, kombinerat med en avstickare till Wimbledon för att titta på topptennis, säger Elisabeth. Och kanske lära mig några snygga finesser med bollen!

Vad har du för nya projekt på gång?

– Ja oh, ja. Jag har världens bästa jobb. Om jag skulle sammanfatta vad jag har gjort – och håller på med – så har jag vidgat ramarna för vad en bibliotekarie förväntas göra, hittat vägar för samarbete utanför bibliotekets väggar och utmanat mina egna begränsningar!

Motiveringen löd:

För att med stort engagemang och ett brinnande hjärta för litteratur, människor och läsfrämjande, synliggöra bibliotekens viktiga roll som en plats för alla – för mänskliga möten och samtal om livets både stora och små frågor.

Tidigare pristagare:
2022: Falkenbergsrevyn
2021: Fredrik Wenzel, filmfotograf
2020: Björn Gunnarsson, litteratur- och teaterkritiker

Fakta
Förslag på mottagare samlas in under nomineringsperioden 1 juni–15 augusti varje år. Driftnämnd Kultur och skola tar del av förslagen och föreslår en pristagare. Vem som får Region Hallands kulturpris beslutas av regionstyrelsen.