Nu kan invånare logga in på 1177.se och se hur långt det är kvar till frikort

Publicerad: 2024-04-19 Senast ändrad:

Det finns en gräns för hur mycket man behöver betala för vård under en period på tolv månader, det så kallade högkostnadsskyddet. När man har betalat upp till gränsen, som är 1400 kronor, får man ett frikort.

Region Halland har anslutit sig till den nationella tjänsten Högkostnadsskydd för öppenvård, och visar nu information från alla anslutna frikortssystem i Sverige i den regionala tjänsten eFrikort. Det innebär att invånaren kan logga in på 1177.se för att se alla sina vårdbesök och patientavgifter samt hur långt det är kvar till frikort.

Den som redan har ett frikort kan se hur länge frikortet gäller, vilken region som utfärdat frikortet och numret på frikortet.

Den som inte har ett frikort kan se betalda avgifter för besök under de senaste tolv månaderna eller sedan det senaste frikortet. Man ser också var och när man fått vård och hur mycket det är kvar att betala innan man får ett frikort.

Läs mer på www.1177.se/Halland/se-ditt-frikort