Nu startar Doc Out West

Publicerad: 2020-09-03 Senast ändrad:

Två filmare från Halland, Jonathan Lomar och Jenny Larsson, har valts ut för medverkan i Doc Out West, ett utvecklingsprogram för dokumentärfilmare. Programmets första träff börjar torsdag den 3 september i Göteborg och Klara Grunning är samtalsledare.

Programmet består av nätverksträffar med fokus på utveckling av det egna dokumentärfilmsprojektet och de utvalda deltagarna får ett stipendium på 10 000 kr. Deltagarna har valts ut efter ansökan och kommer från regionerna Halland, Värmland och Västra Götaland, som också är de tre regioner som står bakom satsningen.

Arrangemanget har corona-anpassats genom att visst deltagande sker med digitala lösningar, samt att de 10 deltagarna träffas i rymliga lokaler.

De som valts ut att medverka är Björn Perborg och Jonathan Ki Lindhult från Region Västra Götaland, Tomas Holmberg och Ellen Helinder från Region Värmland, samt Jenny Larsson och Jonathan Lomar från Region Halland. De halländska deltagarna presenterar sig nedan.

Jonathan Lomar

Jonathan Lomar.
Fotograf: Jennifer Mourelo.

Jag kommer från Glommen, Falkenberg och började filma som skateboardfilmare för Oneoff och Junkyard.se m.m. när jag gick på gymnasiet, där jag fick lära mig det mesta på egen hand. Jag blev kvar där i tio år och blev nyfiken på annat än skateboard, skateboard, skateboard, och kom in på dokumentärregi-linjen på Den Norske Filmskolen i Lillehammer.

Min examensfilm heter ”Made in Skene” och handlar om en outsider som bor ute i skogen där han ärvt sin fars djungel och blivit präglad av en annorlunda uppväxt på gott och ont. Filmen blev utsedd till ”next nordic generation” på Haugesund filmfestival där den hade premiär i juni.

Numera jobbar jag som frilansare under namnet Vargtass Filmproduktion, där jag gör lite allt möjligt för intäkter, för att kunna hålla på med mina dokumentärer.

Jonathan har med sig projektet ”Gjort är gjort kommer alltid igen”. Dokumentären är en undersökande film som utspelar sig i idrottsvärlden. Kan kommunikation vara en väg vidare från skam, ångest och depression?

Jenny Larsson

Jenny Larsson.

Jag har en examen ifrån SKH i danspedagogik och en MFA (masters) examen ifrån University of Wisconsin-Milwaukee i performance art-dance. Jag arbetar som danspedagog och driver Wild Beast Collective. Med Wild Beast har jag koreograferat både sceniska och platsspecifika verk, skapat och producerat kortfilmer, en filmfestival, konstnärsresidens, samt communitybaserade projekt. Efter 13 år i USA är jag nu tillbaka i Sverige och boendes i Kungsbacka. Just nu arbetar jag konstnärligt med en dokumentärfilm som handlar om min mamma, samt ett community-dans projekt tillsammans med Glada Damers Simsällskap i Frölundabadet. Jag arrangerar också ett internationellt konstnärsresidens mellan Florida och Hallands län under 2020 och 2021.

Jenny har med sig projektet ”Min mamma, skogshuggaren”. Vi får ta del av moderns arbete som skogslärare och skogsbrukare på många plan. Dottern vill ta del av mammans skogskunskap, även den tysta kunskap hon besitter. Genom att ta efter, härma och samtala kan hon komma närmare både släkt- och kulturarv och sin egen identitet.