Om ett år öppnar Vävmässan på Halmstad Arena

Publicerad: 2019-09-25 Senast ändrad:

Med ett år kvar till Vävmässan presenterar nu Svenska Vävrådet ett smakprov av programmet. Besökarna på Vävmässan kan ta del av programpunkter såväl i Halmstad som runt om i regionen.

Vävmässan äger rum 24-26 september 2020 och är den största i sitt slag i världen. Under de tre mässdagarna beräknas 8-10 000 besökare komma till Halmstad Arena. Med ett år kvar till mässan kan Svenska Vävrådet dela med sig av några programpunkter.

Halmstad Arena kommer att vara centrum för den stora Vävmässan. Det blir bland annat flera föredrag om den textila konsten, skapande, historiska textilier och textil forskning. Utöver det finns flera utställare på plats varav många med halländsk koppling. Tina Ignell, ordförande i Svenska Vävrådet, berättar:

– Det som är speciellt med Vävmässan är att den lockar vävare och textilintresserade från hela världen. Inför Vävmässan 2020 lägger vi extra vikt vid att visa hur vävningen går till. I levande verkstäder kommer många olika typer av vävning att visas och det kommer finnas möjligheter att själv få prova på.

– Flera aktiviteter och utställningar under vävmässan i Halmstad vänder sig till och är gjorda av barn och unga. Mässan är ett spännande evenemang som jag hoppas att många pedagoger passar på att uppleva tillsammans med sina elever, säger Marita Jönsson på Kultur i Halland – Slöjd.

Det fullständiga programmet för Vävmässan presenteras våren 2020.

Andra aktiviteter som sker i anslutning till Vävmässan:

• En unik jurybedömd Vävsalong där en exposé av vad som görs inom vävningen idag visas på Halmstad konsthall 26 augusti till 13 oktober 2020.
  • Mässbesökarna kan ta del av flera studiebesök i regionen, bland annat till den anrika textilverkstaden Märta Måås-Fjetterström i Båstad.
  • Bonadsmuseet i Unnaryd hålls öppet och där kan besökarna även se traditionell stampning av vadmal.
Miniatyr av affisch med vävda pappersremsor och texten: Halmstad Arena, 24-26 septemer, VÄV 2020, svenskavav.se.
Officiell affisch för VÄV 2020 av formgivare Anna Kraitz.

Kontakt Svenska Vävrådet
Tina Ignell, ordförande
tina@vavmagasinet.se

Kontakt Region Halland