Påminnelse – var uppmärksam på bedrägeriförsök via telefon

Publicerad: 2023-10-26 Senast ändrad:

Region Halland har fått kännedom om ett bedrägeriförsök via telefon. Uppringaren ska ha utgett sig för att ringa från Region Halland. Man ombads legitimera sig med bank-ID. Brottet fullbordades dock inte.

− Det är viktigt att understryka att Region Halland aldrig ringer upp oanmält och ber någon att logga in med bank-id. Om det händer, är det ett försök till bedrägeri, avsluta då samtalet och anmäl till polisen, säger Björn Evertson säkerhetschef i Region Halland.

Bedrägerier över telefon har blivit allt vanligare och tillvägagångssätten alltmer avancerade. Vem som helst kan drabbas och det är svårt att veta den exakta omfattningen. Har du utsatts för ett bedrägeriförsök bör du direkt göra en polisanmälan.

− Det är viktigt att polisanmäla bedrägeriförsök och för vår del är det viktigt att informera allmänheten när vi får kännedom om det, säger Björn Evertson.