Region Halland följer nationella förhandlingar efter strejkvarsel

Under måndagen varslade Kommunal om stridsåtgärder. Nu förs samtal nationellt med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och de kommunala företagens arbetsgivarorganisation Sobona, för att nå en överenskommelse innan den 18 april.

Publicerad: 2024-04-09 Senast ändrad:

Under gårdagen varslade fackförbundet Kommunal om stridsåtgärder efter att pågående avtalsförhandlingar strandat nationellt. Kommunal varslar om strejk från den 18 april om inte en överenskommelse nås innan dess.

− Detta är förhandlingar som sker på nationell nivå. Det vi gör nu från Region Halland är att analysera hur vi kan påverkas om det blir aktuellt med stridsåtgärder och hur vi isåfall kan hantera det i våra verksamheter, säger HR-direktör Indre Grimpe.

I en kommentar från Sveriges kommuner och regioner, SKR, bemöts gårdagens varsel.

− Vi har tagit emot Kommunals varsel. Det är beklagligt att Kommunal väljer att varsla om stridsåtgärder och att välfärdens vardag nu riskerar att påverkas negativt. Vi är redo att hitta konstruktiva lösningar vid förhandlingsbordet, kommenterade Jeanette Hedberg, SKR:s förhandlingschef i ett pressmeddelande under måndagen.

Läs hela nyheten här: https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/skrhartagitemotkommunalsvarsel.80199.html