Region Halland följer utvecklingen kring strejkvarsel och analyserar konsekvenser

Under måndagen varslade Kommunal om stridsåtgärder och därefter har Vårdförbundet varslat om en övertidsblockad. Samtal nationellt med Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Region Halland har startat upp ett arbete för analys och planering utifrån det uppkomna läget.

Publicerad: 2024-04-11 Senast ändrad:

Kommunal har varslat om strejk från den 18 april om inte en överenskommelse nås innan dess. Varslet påverkar arbetsuppgifter inom städ och logistik, vilket kan få konsekvenser för andra verksamheter inom främst hälso- och sjukvården.
Under torsdagen varslade Vårdförbundet om en övertidsblockad. I det fallet träder stridsåtgärder i kraft torsdagen den 25 april om inte en överenskommelse nås innan dess. Det innebär att medlemmar därefter inte ska jobba på övertid eller mertid och arbetsgivaren kan inte genomföra nyanställningar inom Vårdförbundets yrkesgrupper som omfattas.

− Nu sker förhandlingar på nationell nivå. Det vi gör i alla berörda förvaltningar i Region Halland är att utreda och analysera konsekvenserna av varslen. Vi ser också över hur vi kan agera om parterna inte kommer fram till en överenskommelse innan de angivna datumen, säger HR-direktör Indre Grimpe.

SKR uppdaterar löpande sin webbsida kring avtalsrörelsen.

Du hittar informationen här

Frågor och svar om Konfliktvarsel  – SKR